Recensie: (w)EET WIJZER voor jongeren

Een eigen, gezonde, leefstijl maken is net zo belangrijk als een diploma halen. Dat vindt diëtist en leefstijlcoach Marieke de Witt, die “(w)EET WIJZER – Een leefstijlgids voor jongeren” schreef. Dit boek is een aanrader voor jongeren die meer willen lezen over het effect van voeding en leefstijl op hun gezondheid, fitheid en energie.

Hap snap

De laatste tijd verschijnt het ene na het andere boek over leefstijl, maar meestal zijn die bestemd voor volwassenen. Dit boek van De Witt is juist specifiek bedoeld voor jongeren tussen 12 en 20 jaar. De Witt is leefstijlcoach en diëtist bij VoedingsAdviesGroep Utrecht en werkt ook voor het Keer Diabetes2 Om-programma van Voeding Leeft. Eerder schreef ze al een boek voor volwassenen: “wEET – Gezond eten met kennis”. Met dit nieuwe boek wil De Witt jongeren laten zien dat ze met hun leefstijl invloed hebben op hoe fit ze zijn en hoe ze zich voelen. Ze realiseert zich dat jongeren meestal geen grote lezers zijn en zegt ook in het voorwoord dat het boek niet van A tot Z gelezen hoeft te worden om de boodschap te begrijpen. De vormgeving van het boek leent zich goed voor “hap snap” lezen. Regelmatig staat er een korte samenvatting, een weetje of verhalen van jongeren uit haar praktijk.

Voeding voert de boventoon

Dat De Witt niet alleen leefstijlcoach is, maar ook diëtist, is te merken aan de nadruk die voeding krijgt in het boek. De eerste helft van het boek is gewijd aan hoe het lichaam werkt en wat de invloed van voeding daarbij is. De Witt gebruikt mooie beeldspraak om ingewikkelde dingen uit te leggen. Zo vergelijkt ze het lichaam met een houtkachel. Daar kun je propjes papier in doen – in de vorm van koolhydraten – die snel opbranden – of takjes en hout – in de vorm van eiwitten en vetten – die het vuur langer laten branden. Ook spreekt ze over voorraadkasten in het lichaam, zoals het buikvet. Heel handig: achterin staat een woordenlijst met eenvoudige uitleg van moeilijke woorden en begrippen als glycemische index, ultrabewerkte voedingsmiddelen en insuline.

Feiten en fabels

De hoofdstukken zijn kort en krachtig en lezen snel weg. Denk aan een hoofdstuk met feiten en fabels over eten, zoals eet niets wat je grootmoeder niet zou herkennen als eten (feit) en zonder ontbijt de deur uit is echt heel ongezond (fabel). Of een hoofdstuk met veelgestelde vragen over voeding, zoals brood, kan dat nu wel of niet, wat is gezond broodbeleg, hoe zit het met eiwitshakes, waar moet je op letten als je vegetarisch eet en wat kun je het beste eten als tussendoortje? De tweede helft van het boek gaat over andere belangrijke leefstijlpijlers – beweging, slaap en ontspanning – al komen die er wat bekaaid vanaf. In dit deel geeft De Witt ook tips voor een gezonde leefstijl en enkele eenvoudige, gezonde recepten voor onder meer overnight oats, zalmfrittata en tosti met mozzarella, tomaat en pesto.

Eenvoudig en duidelijk

Het boek bevat geen beeldmateriaal, maar is kleurig opgemaakt met hier een daar een kader, een weetje of een citaat van een bekend persoon, zoals deze van Einstein: ‘Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg’. Op verschillende plekken in het boek wordt de lezer uitgedaagd om zelf iets te noteren, zoals wat zijn je gewoonten, je “guilty pleasures” en wat zou je willen veranderen. Of jongeren na het lezen van het boek echt zelf aan de slag gaan met een leefstijlplan, betwijfel ik. Maar de eenvoudige en duidelijke uitleg over gezonde voeding en leefstijl is niet alleen geschikt voor jongeren. Het zou ook veel volwassenen aanspreken.

(w)EET WIJZER – Een leefstijlgids voor jongeren, Marieke de Witt, Uitgegeven door Marieke de Witt, ISBN 9789090380971 7, 132 pagina’s, € 19,50, te bestellen op https://mariekedewitt.nl/ (verzendkosten zijn € 4,-)

Gepubliceerd op 23 april 2024