Recensie: wEET

In het boek “wEET” neemt diëtist Marieke de Witt de lezer mee in haar jarenlange ervaring in het begeleiden van cliënten bij het verbeteren van hun eetpatroon. De Witt gelooft niet in een quick fix en wil met dit boek motiveren tot het zetten van kleine stappen. Geen streng dieet, maar wel met specifieke eetregels die ze stap voor stap uitlegt.

Metabole ontregeling

Deel 1 van het boek start met informatie over het lichaam als systeem. Hoe dat systeem reageert op voeding en wat het nodig heeft. De Witt heeft een vlotte schrijfstijl en maakt gebruik van leuke beeldspraak. Zo noemt ze koolhydraten een propje papier in het vuur: brandstof die snel “weg” is. Terwijl vet juist een groot houtblok is dat urenlang blijft branden. En ze beschrijft het lichaam als een fabriek, die op weinig calorieën en voedingstoffen maar op halve kracht kan werken. De Witt experimenteert ook op zichzelf. Zo draagt ze bijvoorbeeld 2 weken een glucosesensor. Ze komt erachter dat ze na stressvolle situaties en in de middag grote schommelingen heeft in haar bloedsuiker. Ook na haar ontbijt met een – zo blijkt later – enorme kom havermoutpap, schiet haar glucosewaarde door het dak. En dat terwijl De Witt zichzelf beschrijft als slank en sportief. Met simpele adviezen als: weeg je havermout (of andere granen) af en combineer koolhydraten altijd met vetten, eiwitten en vezels, belooft ze dat je je bloedsuikerpieken in bedwang houdt en je met meer energie en minder snaaidrang door de dag gaat.

Maak een plan

Deel 2 van het boek is bedoeld om zelf aan de slag te gaan om een eigen plan te maken. Enkele eetregels die ze hanteert zijn het beperken van eetmomenten, niet bang zijn voor vet, en calorieën niet als uitgangspunt nemen. Fijne bijkomstigheid is dat ze ook het belang van slaap, beweging en ontspanning meeneemt. Aan de hand van enkele invuloefeningen word je uitgedaagd om je voeding onder de loep te nemen en te kijken waar ruimte is voor verbetering. Als laatste sluit De Witt af met 2 weekmenu’s die je kunt gebruiken ter inspiratie voor een nieuwe start. Hierbij levert ze de koolhydraatbeperkte recepten en zelfs de bijbehorende boodschappenlijstjes. Ze benadrukt hierbij dat deze menu’s niet in beton gegoten zijn en dat je zelf kunt spelen met de hoeveelheden.

Verhalen uit de praktijk

Door het hele boek staan ervaringsverhalen van echte cliënten. Leuke anekdotes om te lezen, omdat ze hier (weer) een persoonlijke snaar raakt. Deze cliënten hebben gestruggled, gezocht naar de juiste aanpak en doorgezet  om uiteindelijk met een paar ogenschijnlijk simpele aanpassingen in hun voedings- en beweegpatroon tot mooie resultaten te komen. Het is mooi en inspirerend om te lezen dat cliënten hun motivatie terugwinnen, doordat de aanpak van De Witt werkt. Het lukt de cliënten om met veel minder eetmomenten toch energieker de dag door te brengen.

Verfrissend

Kortom, een verfrissend boek voor de praktijk. Zowel cliënten als diëtisten komen aan hun trekken. Als diëtist krijg je fijne handvatten aangereikt om het eens anders aan te pakken bij cliënten die het niet meer lukt om af te vallen.

wEET – Gezond eten met kennis, Marieke de Witt, Uitgegeven door Marieke de Witt, ISBN 978 90 9033780 7, 200 pagina’s, €21,95

Gepubliceerd op 19 januari 2021

Door Teuni Verhagen