Recensie: Intermittent Fasting

Intermittent Fasting (IF), ook wel periodiek vasten genoemd, staat in de spotlight, mede omdat er steeds meer wetenschappelijke onderbouwing voor is. Dit boek, geschreven door voedingsdeskundige, orthomoleculair therapeut en personal trainer Nanneke Schreurs en voorzien van foto’s door fotograaf José van Riele, maakt handig gebruik van deze trend. Met uitleg, recepten, voorbeeld menu’s voor 4 weken en interviews met (ervarings-)deskundigen geeft dit boek het complete IF-plaatje.

Combinatie van 2 methodes

Het boek begint met uitleg over onder andere periodiek vasten en de verschillende vormen daarin. Het programma dat de auteurs aanraden is een combinatie van 2 vastenmethodes: de 5:2-methode (2 dagen per week vasten en 5 dagen niet) en het gebruiken van ”Eating Windows” (eten tussen bepaalde uren). In de praktijk komt dit neer op 7 dagen in de week eten met een tijdsbeperking, waarvan je 2 dagen in de week vast. Ze beginnen in het boek met iedere dag van de week 12 uur eten, 12 uur niet eten en bouwen in 4 weken af naar 8 uur eten, 16 uur niet eten. De vastendagen beginnen met 900 kcal per dag en bouwen af naar 750 kcal per dag. Wel worden iedere dag, ook op de vastendagen, 3 hoofdmaaltijden en zo min mogelijk tussendoortjes aanbevolen. Voor het programma is er voor elke dag een voorbeeldmenu gemaakt met recepten uit het boek.

Recepten

Het boek bestaat vanaf pagina 61 hoofdzakelijk uit recepten. De recepten beslaan hiermee ongeveer twee derde deel van het boek. Ze zijn er zowel voor de vastendagen, gewone dagen en de “alles-mag-dagen”. De ”Healthy eating” recepten zijn onderverdeeld in onder meer ontbijt, lunch/diner, salades (voor vastendagen), soepen, mazza (hapjes), salades en salad bowls en smoothie bowls. Het boek bevat hippe gerechten als zoals pastinaak muffins, spring rolls, bloemkoolsoep, zeewierwrap met pulled jackfruit en een chocolade-pindakaas-proteïneshake. En door de mooie foto’s ziet alles er uiterst smakelijk uit. De voedingswaarden worden echter sporadisch vermeld, waarbij niet duidelijk is waarom bij het ene recept wel en bij het andere niet. Bij de recepten bedoeld voor de vastendagen – deze staan verdeeld over de verschillende hoofdstukken – worden de voedingswaardes in ieder geval wel vermeld. Hierdoor is het voor de lezer gemakkelijk om te variëren op vastendagen, waarbij een maximum hoeveelheid calorieën geldt. De andere dagen mag men naar behoefte eten, mits de maaltijd binnen de ”Eating Window” valt.

Zondigen

Per week is er een zogenoemde ”Alles-mag-dag”, waarin de lezer 1 of meer van de 3 hoofdmaaltijden voor ”pleasure food” mag gebruiken. Speciaal hiervoor zijn er 54 pagina’s met ”pleasure food” recepten in het boek opgenomen, zoals suikerbrood met limoen en courgette, Buffalo bloemkool wings, spicy pindacurry plaattaart en blueberry “no bake” cheesecake. Deze recepten zijn niet voorzien van voedingswaardes. Uiteraard hoeven lezers op deze dagen niet voor een van deze recepten te kiezen. Een eigen favoriete maaltijd koken of uit eten gaan is ook een optie. Zo houd je volgens het boek balans en kun je blijven genieten van eten. De auteurs raden wel aan om een professionele coach of een voedingsdeskundige in te schakelen als de gebruiker op deze dagen de drang heeft om “alles te gaan eten wat los en vast zit”.

Inconsequenties

Helaas staan er wel een paar foutjes in de weekmenu’s. Zo staat er bijvoorbeeld bij week 2 dat er 2 vastendagen zijn, maar zijn er 3 dagen als vastendag gemarkeerd. Ook staat er in deze 2e week 2 keer een ”alles-mag-dag” achter elkaar. Dit is onduidelijk voor de lezer. Verder kloppen een aantal voedingswaardes bij de recepten niet. Zo is er een soep die 18,7 kcal per persoon zou bevatten terwijl de koolhydraten alleen al voor 130 kcal zorgen.

Wanneer niet?

Erg positief is het lijstje met exclusiecriteria voor het vasten, namelijk:

• Kinderen en tieners
  • Zwangeren
  • Het geven van borstvoeding
  • Diabetes Mellitus type 1
  • Ondergewicht
  • Gevoeligheid voor of een verleden met een eetstoornis
  • Bij medicijngebruik alleen na overleg met de arts

Voor professionals vanzelfsprekend, maar voor een consument is dit een belangrijke waarschuwing.

Leefstijltips

Naast voeding is er ook aandacht voor andere leefstijldoelen. Zo begin je in week 1 al met een “Koudetraining”, dit zou namelijk je vetcellen doen “wegsmelten”. Een bewering die niet verder wordt onderbouwd. De koudetraining begint met 3 dagen in de week 15 seconden onder de koude douche staan na je gebruikelijke warme douche en bouwt in 4 weken op tot 5 dagen in de week 45 seconden koud douchen. Ook beweging is een belangrijk onderdeel van het boek. Zo wordt in week 1 geadviseerd om 2 dagen op een nuchtere maag te bewegen en in week 4 bouwt dat op naar 3 dagen. Daarnaast wordt in de loop van het programma ook krachttraining aanbevolen en raden ze aan om af en toe bewust te ontspannen.

Fit in 4 weken?

Het boek belooft veel gunstige effecten. Zo zou de lezer door het integreren van Intermittent Fasting, het voedingsprogramma en de overige leefstijltips de controle krijgen over gezondheid, gewicht en energie. Maar daar houdt het niet bij op. Ook zou het dieet ontstekingsremmend werken en binnen 30 dagen de hormoonbalans verbeteren. Er staat in het boek dat deze effecten wetenschappelijk onderbouwd zijn, maar er worden geen resultaten van onderzoek genoemd of referenties gegeven. Ook de keuze voor de combinatie van 2 vastenmethodes wordt niet onderbouwd in het boek. Desondanks is dit boek best geschikt voor mensen die periodiek vasten eens uit willen proberen. Het is echter wel verstandig om dit onder begeleiding van een diëtist te doen.

Intermittent Fasting. In vier weken fitter, gezonder en slanker door periodiek vasten, Nanneke Schreurs en José van Riele, ISBN: 9789021574264, 191 pagina’s, € 20,99

Gepubliceerd op 16 januari 2020

Door Laura Gerritsma