Boodschappen blijven duur
De prijzen van boodschappen blijven hoog. Aan een winkelwagen met basisproducten zijn consumenten gemiddeld 132 euro kwijt. Dat blijkt uit metingen van marktonderzoeksbureau GfK. Ten opzichte van eind 2022 gaat het om een stijging van 2 procent.
Suiker, olie en keukenrollen duurder
GfK baseert zich op de gemiddelde prijs van 55 basisproducten, die consumenten vaak kopen. Voorbeelden zijn appels, gehakt, biscuit, tandpasta, melk, koffie, brood, hagelslag, margarine, worst en kaas. ’Het mandje met boodschappen schommelt rond de 132 euro per maand’, zegt onderzoeker Eric Harmsen. ‘Daarmee blijven de prijzen stabiel hoog.’ Vooral suiker, olie, keukenrollen en droog kattenvoer zijn gemiddeld duurder geworden.
Huismerken populair
Consumenten hebben afgelopen jaar meer uitgegeven aan hun boodschappen dan in 2022, maar kochten minder producten. Sinds het begin van de hoge inflatie zijn de huismerken populairder, omdat ze een goedkoper alternatief bieden. Consumenten besteden nu net zoveel aan huis- als aan A-merken.
Doorberekening kosten
Verwacht werd dat de boodschappen na de zomer goedkoper zouden worden, maar dat is niet het geval. Dit komt bijvoorbeeld doordat de energieprijzen weliswaar gedaald zijn, maar supermarkten en leveranciers gebonden zijn aan contracten. Verder zijn de prijzen van bepaalde grondstoffen fors gestegen vanwege slechte oogsten. De prijs van suiker ligt hierdoor 50 procent hoger dan in 2022. Ook de lonen van werknemers zijn afgelopen jaar gestegen. Deze kosten moeten supermarkten uiteindelijk wel doorberekenen in de prijzen.
Bron: Distrifood
Gepubliceerd op 23 januari 2024
Door Sophie Luderer