Hoe trek je meer mensen voor de GLI?

De Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI) zit inmiddels ruim 3 jaar in de basisverzekering. Toch maken er nog relatief weinig mensen gebruik van. In Arnhem namen betrokken partijen het initiatief om het project Samenwerking Leefstijl Regio Arnhem op te zetten, waarin ze onderzochten wat er nodig is om de GLI beter bekend te maken en meer mensen te trekken.

Bevorderen van de samenwerking

In 2020 namen in de regio Arnhem 800 mensen deel aan de GLI, terwijl de potentiële doelgroep bestaat uit zo’n 200.000 mensen. Het doel van het opgezette project is om het aantal deelnemers aan de GLI met 15 procent te verhogen. In de projectgroep waren verschillende partijen betrokken, waaronder huisartsen, zorgverzekeraar, leefstijlcoaches en inwoners. Gezamenlijk hebben zij bekeken hoe er een betere samenwerking tot stand kan komen.

Behoefte aan duidelijke regionale informatie

Huisartsen zeiden vooral behoefte te hebben aan een overzicht van de verschillende aanbieders om vaker door te verwijzen naar de GLI. Ze hebben nog niet goed duidelijk wie de GLI aanbieden in hun regio, welke programma’s er precies zijn en wat de kenmerken van die programma’s zijn. Mensen uit de doelgroep zelf zeggen ook vooral behoefte te hebben aan informatie over wat een GLI is en wat het inhoudt. Nu moeten ze zelf na een verwijzing van de huisarts uitvinden wat een passend programma is en hoe het zit qua kosten of bijkomende zaken, maar die informatie is niet altijd duidelijk te vinden voor de eigen regio.

Website voor de eigen regio

Om te voorzien in de behoeftes van de betrokken partijen blijkt een website het meest passende instrument. Deze website is nu in ontwikkeling en zal duidelijke informatie bevatten over de verschillende GLI’s, toegespitst op de eigen regio. Leefstijlcoaches kunnen zich presenteren op de website en zich aansluiten bij het netwerk. Om de website onder de aandacht te brengen wordt een communicatieplan ontwikkeld. De Arnhemse projectgroep zal in stand blijven om de samenwerking te evalueren en nog verder te verbeteren.

Bron: ZonMW

Gepubliceerd op 25 maart 2022

Door Marjolein Streur

Reageer op dit artikel

  1. Ine 4 april 2022 at 15:21 - Reply

    Ik begrijp niet waarom er weer een nieuwe website moet komen en niet de BLCN gepromoot wordt. Weer extra kosten post , weer extra adm. werk en weer een schakel erbij. De samenwerking met dietiste (voorgaande commentaar) werk ook erg goed.

    • Beroep: Anders
    • Indien anders: leefstijlcoach
  2. Monique 31 maart 2022 at 15:09 - Reply

    Ik zou zeggen leefstijlcoaches, zoek samenwerking met de diëtisten. Samen kunnen jullie optrekken. Sommige dietiste/leefstijlcoaches bieden SLIMMER, maar niet iedereen is geschikt voor SLIMMER en past COOL beter. En andersom COOL is niet voor iedereen voldoende, diëtist kan dit oppakken en zo kan iemand toch meedoen met COOL en tegelijkertijd gepersonaliseerd voedingsadvies krijgen passend bij de medische zaken die spelen. Het een sluit het ander niet uit.

    • Beroep: Anders
    • Indien anders: dietist/leefstijlcoach

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.