Eis om meer transparantie bij krimpflatie

Kleinere margarinekuipjes, kleinere frisdrankflessen en minder koekjes in een verpakking, maar de prijs is nog hetzelfde of zelfs hoger dan voorheen. De Consumentenbond en Foodwatch zijn boos over deze verkapte prijsverhogingen, ook wel krimpflatie genoemd. Beide organisaties roepen de consument op tot actie.  

Minder voor hetzelfde

In Nederland zijn de consumentenprijzen voor voedingsmiddelen het afgelopen jaar met 10,8 procent gestegen volgens cijfers van het CBS. Sommige voedingsmiddelen zijn zelfs 30 tot 70 procent in prijs gestegen. Deze inflatie treft honderdduizenden huishoudens hard. Uiteraard kampen voedselproducenten ook met sterk gestegen kosten voor arbeid, energie en ingrediënten. Om te voorkomen dat de prijs per stuk te hoog wordt of over psychologische barrières heen gaat (bijvoorbeeld wanneer een product van €1,99 meer dan €2,00 gaat kosten), kan de verleiding voor fabrikanten groot zijn om dan maar het formaat of de inhoud te verkleinen. Zo kan de prijsstijging verborgen blijven en koopt de consument minder voor hetzelfde bedrag. 

Op het verkeerde been

Krimpflatie is van alle tijden, maar valt extra op in tijden van inflatie. Volgens Sebastiaan Schreijen, sectoranalist Voeding van de Rabobank, blijft krimpflatie vaak verborgen voor de consument. Het lagere gewicht wordt immers vaak met hetzelfde lettertype en op dezelfde plaats aangegeven. ‘Het neigt naar het op het verkeerde been zetten van de consument’, zegt Schreijen in de Volkskrant. Het verbaast hem dat producenten niet transparanter zijn over de veranderingen van hun producten. ‘Krimpflatie zet bedrijven immers niet in een positief daglicht’, aldus Schreijen. Volgens Marc Wever, woordvoerder van Centraal Bureau Levensmiddelenhandel zijn producenten niet verplicht aan te geven dat prijsverandering heeft plaatsgevonden. ‘De verandering van de samenstelling van een product is niets nieuws’, zegt Wever. ‘De aanpassingen kunnen te maken hebben met de beschikbaarheid van bepaalde producten of ingrediënten.’ Wever benadrukt dat supermarkten wel degelijk voldoen aan de wet. De prijs wordt volgens hem duidelijk vermeld op het schap, waardoor de consument zelf kan zien wat en hoeveel hij of zij precies koopt. 

Eis om meer transparantie

Consumenten ergeren zich enorm aan stiekeme prijsstijgingen. Dat blijkt uit de meldingen die de Consumentenbond ontving op meldpunt Eerlijk. Van de ruim 1.500 meldingen gingen er 900 over krimpflatie. De bond roept fabrikanten en supermarkten op transparanter te zijn. Ook voedsel- en consumentenorganisatie Foodwatch lanceerde onlangs een protestmailactie voor consumenten om transparantie te eisen. Eerder stuurde Foodwatch diverse producenten een brief met vragen over het hoe en waarom achter de krimpflatie, en maakte de reacties openbaar op haar site. Foodwatch strijdt voor duidelijke informatie op de voorkant van levensmiddelen, bij de schapkaartjes en ook in de webshops van supermarkten, inclusief vermelding van eventuele inhoudswijzigingen. 

Bronnen: Foodwatch, Consumentenbond en Volkskrant 

Gepubliceerd op 9 maart 2023

Door Sophie Luderer

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.