Voedingsweetjes heeft ruim 100.000 volgers op Instagram

Voedingskundige Leroy van de Ree heeft met zijn Instagram-account “Voedingsweetjes” meer dan 100.000 volgers. Wat verklaart zijn succes, en wat zijn de plannen voor de toekomst?

Leroy, sinds wanneer ben je diëtist?

‘Ik heb “Voeding en Diëtetiek” gestudeerd aan de Hogeschool van Amsterdam en ben in 2019 afgestudeerd. Ik heb geen paramedische stage gedaan en met mijn afstudeerrichting “new product management”, mag ik mezelf officieel geen diëtist noemen. Wie weet ga ik dat papiertje ooit nog eens halen, bijvoorbeeld door een herintrederstraject. Sinds 2020 werk ik fulltime bij Abbott in een commerciële functie. Ik vind het erg leuk om met diëtisten te praten over het vak, en ze productinformatie en kennis mee te geven. Mijn website en Instagram-account Voedingsweetjes is dus nog iets dat ik erbij doe in de vrije tijd.’

Wat voor informatie deel je op je Instagram-account?

‘Ik geef vooral heel praktische informatie, over producten en over hoe je gezonde keuzes maakt in de supermarkt. Ik doe veel aan productvergelijkingen, bijvoorbeeld ontbijtgranen, zuivelproducten en afbakbroodjes. Ik geef objectieve informatie, maar ben soms ook kritisch over het aanbod in de supermarkten.’

Hoe heb je zoveel volgers gekregen?

‘Ik had dit account al in 2016, maar ik was er niet heel doelbewust mee bezig. Sinds 2020 ben ik er heel planmatig mee aan de slag. Ik post nu minimaal 3 keer per week, en maak ook stories. Sinds kort maak ik ook reels, korte video’s. Sindsdien is mijn aantal volgers heel snel gestegen. Mijn reel over ontbijtgranen is bijvoorbeeld 1,3 miljoen keer bekeken; daar zijn veel volgers uit voortgekomen. Ik kijk veel naar de statistieken, ik weet precies wie mijn volgers zijn, hoe oud ze zijn en welke posts goed scoren. Zo weet ik bijvoorbeeld dat er veel vrouwen naar mijn postst kijken, en dan vooral in de leeftijd van 25-35 jaar. Daar stuur ik ook op.’

Wat ga je doen met dit succes?

‘Mijn doel is om Voedingsweetjes groter te maken. Ik werk aan de website, ik wil graag een platform waar diëtisten en wetenschappers hun mening kunnen geven. Verder wil ik een online cursus ontwikkelen, of een podcast. Regelmatig krijg ik verzoeken tot samenwerking, bijvoorbeeld van fabrikanten of van bureaus die influencers inhuren. Tot nu toe ben ik nog geen grote samenwerking aangegaan. Voordat ik zoiets besluit, moet ik achter het product of de organisatie staan. Ik moet wel eerlijk en geloofwaardig blijven.’

Wat voor advies heb je aan diëtisten op social media?

‘Hou je boodschappen zo simpel en praktisch mogelijk, want op Instagram is weinig plek voor verdieping of meer complexe onderwerpen. Maak verder je eigen content. Ik heb wel eens meegemaakt dat mensen mijn afbeeldingen knippen en dan doorplaatsen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.’

Gepubliceerd op 12 april 2022

Door Karine Hoenderdos

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.