Suggesties helpen gezonder kiezen in online supermarkt  

Consumenten zijn meer geneigd om gezondere keuzes te maken wanneer ze op een niet-opdringerige manier worden geconfronteerd met alternatieven. Dit blijkt uit onderzoek van Wageningen University naar het effect van het tonen van gezondere alternatieven aan consumenten in een online supermarkt.  

Pop-ups

Het onderzoek, uitgevoerd in een nagemaakte online supermarkt, richtte zich op de impact van pop-up suggesties van gezondere producten. Wanneer een proefpersoon een minder gezond product – met Nutri-Score C, D of E – in het winkelmandje plaatste, verscheen een pop-up met 2 gezondere suggesties. Na afloop checkten de onderzoekers of de proefpersonen de Nutri-Score-labels bij de producten hadden zien staan. De onderzoekers hielden bij hoe vaak de proefpersonen de gezondere suggestie accepteerden en vergeleken de uitkomsten met een controlegroep die enkel de Nutri-Score te zien kreeg en geen suggesties. 

Gezondere keuzes

Het krijgen van gezonde suggesties zorgde voor gezondere producten in het winkelwagentje. De onderzoekers zagen dat het daarbij nauwelijks uitmaakte of de suggesties vergelijkbaar, verschillend of een mix van vergelijkbaar en verschillend in vergelijking met de originele keuze waren. Zo werden in de productcategorie Griekse yoghurt de optie met 2 procent vet (Nutri-Score A) en een plantaardige optie (Nutri-Score A) ongeveer even vaak gekozen als gezonder alternatief voor volvette Griekse yoghurt (Nutri-Score C). De experimentele groepen en de controlegroep hadden de Nutri-Score even vaak gezien. ‘Personen die meer bekend zijn met de Nutri-Score en die gezondheid belangrijker vinden, zijn eerder geneigd om de voedingsinformatie te gebruiken bij hun keuze, terwijl anderen nog steeds voor minder gezond kiezen. Dit betekent dat we – ondanks de Nutri-Score – nog meer actie moeten ondernemen om gezondere keuzes te ondersteunen’, concluderen de onderzoekers. 

Omruil-suggesties

Ondanks dat de bevindingen laten zien dat het tonen van gezonde suggesties helpt om gezondere keuzes te maken, benadrukken de onderzoekers dat de praktische invoering van een systeem met omruil-suggesties uitdagingen met zich meebrengt. Voor supermarkten is grootschalig overstappen op een dergelijk systeem complex, omdat er gekozen moet worden voor geschikte alternatieven binnen soorten en merken, waarbij ook eventuele prijsverschillen zorgvuldige overweging vergen. Het tonen van producten die andere klanten hebben bekeken, zoals online aanbieders als Bol.com en Amazon doen, is een manier die eenvoudiger te implementeren is, aldus de onderzoekers.  

Bron: Wageningen University & Research 

Gepubliceerd op 22 februari 2024

Door Sophie Luderer

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.