Recensie: Voedingsweetjes

Diëtist Leroy van de Ree heeft ruim 425.000 volgers op Instagram met zijn account “Voedingsweetjes”. Hij heeft nu ook een boek geschreven, waarin hij consumenten uitlegt hoe je gezonde keuzes kunt maken in de supermarkt.

Jouw gids in de supermarkt

Elk hoofdstuk in het boek neemt de lezer mee naar een gangpad of afdeling van de supermarkt: van groenten en fruit tot het gangpad met bier of chips. Het boek staat vol feiten, consumptiecijfers, tips, aanbevelingen en korte samenvattingen uit de wetenschap. Hapsnap dus! En dat maakt dit boek heel gemakkelijk en leuk om te lezen, of liever gezegd: te zappen. De opmaak past er ook bij, met heel veel kaders, rubriekjes, grappige kopjes en afbeeldingen.

Productinformatie

Op social media staat Leroy bekend om zijn productinformatie. Hij maakt vlogs in supermarkten en vergelijkt daarin producten met elkaar. Hij let dan met name op de claims en voedingswaarde, en kan behoorlijk kritisch uit de hoek komen. In dit boek is de toon veel minder kritisch en activistisch. Het gaat nauwelijks over merkproducten en veel meer algemeen over categorieën van producten. Soms komt de kritische Leroy wel even om de hoek kijken, bijvoorbeeld als hij pleit voor een suikertaks.

Wetenschap

Leroy baseert zich op de cijfers uit de voedselconsumptiepeilingen en de Richtlijnen goede voeding. In het dankwoord noemt hij de Gezondheidsraad en het Voedingscentrum als bron van betrouwbare informatie. Er staan in het boek dan ook geen verrassende of afwijkende inzichten. Denk aan algemeen geldende adviezen als: kies voor volkoren producten, drink liever geen alcohol of vruchtensap, eet minstens 250 gram groenten en eet ook eens een keer vegetarisch gehakt. Soms vind ik de uitleg wel wat summier. Zo staat er bijvoorbeeld bij zonnebloemolie: ‘Het is goed om te weten dat omega 6 niet per se ontstekingen veroorzaakt. Sterker nog, een hogere hoeveelheid omega 6-vetzuren in het bloed wordt geassocieerd met minder kans op hart- en vaatziekten. Zo slecht is die omega 6 dus niet.’

Verfrissend

Dit is echt een leuk boek, waar consumenten zeker mee uit de voeten kunnen. Ik vind het verfrissend dat dit boek alleen maar gaat over supermarktproducten, en dat niet bijvoorbeeld de Schijf van Vijf of andere richtlijnen plichtmatig ter sprake komen. Wat ik wél jammer vind, is dat Nutri-Score niet wordt besproken – zeker omdat Leroy daar behoorlijk kritisch over is. Ook jammer: er ontbreekt een register in het boek. Maar dat kan dan misschien in een volgende druk, want dit lezenswaardige boek belooft een bestseller te worden.

Voedingsweetjes, voor elke boodschap de gezonde keuze. Leroy van de Ree, Kosmos uitgevers, ISBN 9789043929431, 192 pagina’s, € 24,99

Gepubliceerd op 10 oktober 2023