Recensie: Verdikkeme!

Een eetbaar boek over ondergewicht: je moet maar op het idee komen. En dat is precies wat ervaringsdeskundige Kris de Prins deed. Met “Verdikkeme!” wil hij meer aandacht en begrip kweken voor ondergewicht, een onderschat gezondheidsprobleem in onze maatschappij. Vooral de ervaringsverhalen maken dit boek een aanrader voor cliënten met ondergewicht.

Geen patiëntenvereniging

Kris de Prins heeft de ziekte van Crohn en daardoor regelmatig te maken gehad met ondergewicht. Verbaasd over hoe weinig aandacht ondergewicht krijgt in onze maatschappij, kwam het idee voor “Verdikkeme!” tot stand. Eerder schreef hij het boek “Hoge nood wordt deugd: verhaal van een Crohngetuige”, over de zoektocht naar een toilet. Samen met tekstschrijver Anke Langelaan en klinisch epidemioloog Marjo Campmans-Kuijpers schreef hij “Verdikkeme!”. Volgens De Prins is de aandacht voor ondergewicht in onze maatschappij uiterst mager. Er is geen infrastructuur voor deze groep: geen belangenbehartiging en geen patiënten- en lotgenotencontact. Dat komt omdat ondergewicht geen zelfstandig probleem is, maar een vervelend bijeffect van iets anders. De Prins hoopt dat het boek mensen helpt om het gesprek aan te gaan met die vriend, collega of familielid die met ondergewicht te maken heeft.

Eetbaar

Het bijzondere aan “Verdikkeme!” is dat het eetbaar is. De pagina’s zijn gedrukt op papier van Nederlands aardappelzetmeel en met eetbare drukinkt op basis van cacao. De bladzijden zijn dikker dan van een normaal boek, waardoor het boek een stuk dikker is dan je zou verwachten met slechts 85 pagina’s. Alleen de ringband is niet eetbaar. Vanwege de houdbaarheid adviseren de auteurs om het boek op een koele, schaduwrijke plek te bewaren en binnen 2 weken te eten. Ik betwijfel of iemand het hele boek opeet. Er zit namelijk niet veel smaak aan de wat breekbare bladzijden, merkte ik toen ik een hoekje afbrak om te proeven. Overigens stellen de auteurs zelf in het boek niet te verwachten dat iemand echt veel dikker wordt door het boek op te eten. Om te zorgen dat lezers die het boek opeten, het ook daarna nog kunnen lezen, bevat het een QR-code naar de pdf van het boek.

Ervaringsverhalen

De kern van het boek vormen 6 ervaringsverhalen van relatief jonge mensen met ondergewicht (de oudste is 62 jaar), waaronder die van De Prins zelf. Het geeft een inkijkje in de vooroordelen waar zij tegenaanlopen in de huidige maatschappij, waarin het vooral draait om overgewicht. Denk aan opmerkingen als ‘Je zou blij moeten zijn met zo’n figuur’ en ‘Als je eens wist wat ik moet doen om wat kilo’s kwijt te raken’.

Diëtist

Hoewel de tekst van het boek lekker leest, is de structuur wat rommelig. Mogelijk komt dat door de indeling in 11 onderwerpen, waarvan de beginletters samen de titel van het boek – Verdikkeme! – vormen. Ook dit is zeer creatief bedacht, maar de uitvoering is wat gezocht. Zo heet één van de hoofdstukken “Impasse”, terwijl daarin diëtist Sofie Tetteroo aan het woord komt, die juist kan helpen bij een impasse. Zij is eerstelijns diëtist en behandelt regelmatig mensen met ondergewicht. Zij legt de overeenkomsten en verschillen uit tussen ondergewicht en ondervoeding. Ook legt ze uit waar de behandeling uit kan bestaan. Ze benadrukt het belang van het zoeken van hulp en stelt: ‘Iemand die mee puzzelt en methodes toepast op iemands persoonlijke situatie, kan echt het verschil maken.’ Kortom: dit boek is een aanrader voor cliënten met ondergewicht die hier meer over willen lezen of die behoefte hebben aan begrip en lotgenotencontact.

Verdikkeme! Over ondergewicht, Kris de Prins, Anke Langelaan en Marjo Campmans-Kuijpers, eigen uitgave Kris de Prins, ISBN 9789082367133, 85 pagina’s, € 40,- (of € 10,- voor interactieve pdf) te bestellen op https://verdikkeme.nl/.

Gepubliceerd op 30 april 2024