Over ontbijtkoek, houtskool en kwaliteit

Ben je een goede diëtist als je cliënten adviseert om te detoxen met actieve houtskool?
Nee.
Ben je een goede diëtist als je patiënten met diabetes type 2 een vetarm dieet voorschrijft met ontbijtkoek als tussendoortje?
Nee.
Toch zijn er diëtisten die dit soort onjuiste en potentieel schadelijke adviezen geven. Soms treden ze zelfs volop in de publiciteit.
Deze diëtisten zorgen voor schade. Schade aan de klanten die ze adviseren, schade aan het imago van de diëtist en aan de relatie met verwijzers, overheid en zorgverzekeraars.
Hoe kan het eigenlijk dat er diëtisten zijn die nonsens verkopen? Er bestaat toch zoiets als het Kwaliteitsregister Paramedici? Tja, dat is ooit ontstaan uit mooie plannen, goede bedoelingen en vrijwillige medewerking van de beroepsverenigingen. Helaas is het inmiddels verworden tot een bureaucratische geldverslindende fabriek, waar alles draait om het bij elkaar sprokkelen van de punten. Het liefst punten uit goedkope gesponsorde nascholingen of congressen (want het leven is toch al duur) of door buitenspreekuurlijke activiteiten zoals het geven van lezingen of het begeleiden van stagiaires. Niets of niemand in het kwaliteitsregister controleert de inhoud en de kwaliteit van de adviezen die de diëtist geeft. De mening van patiënten wordt niet gevraagd. (Daarvoor kun je misschien beter op de Zorgkaart Nederland kijken.)
Controleert de beroepsvereniging dan of diëtisten wel goede adviezen geven? De Nederlandse Vereniging voor Diëtisten hanteert een beroepscode waarin staat dat (1.5) de ‘diëtist de kennis en vaardigheden die nodig zijn voor de uitoefening van het beroep op peil houdt’. En (3.1) ‘is het handelen van de diëtist gericht op preventie en op het verbeteren, bevorderen of handhaven van de gezondheid van de bevolking.’ Op zich duidelijke taal, zou je zeggen. Maar naar mijn weten is daar nog nooit een diëtist geschorst of als lid geroyeerd.
Een klachtenregeling dan? Samen met andere paramedische beroepsgroepen heeft de beroepsvereniging een klachtenfunctionaris en een geschillenregeling. Deze zitten allebei weer in dat Kwaliteitsregister Paramedici (KP). Dat is allemaal begin dit jaar geïnstalleerd, het is erg vers. Laten we maar hopen dat elke klacht van zowel cliënt als collega-diëtist serieus wordt afgehandeld.
Begrijp me goed. We hoeven het echt niet altijd met elkaar eens te zijn. Ik schrijf ook dingen waar sommige collega’s hun wenkbrauwen bij fronzen. Het gaat me er wél om dat er adviezen worden gegeven die goed onderbouwd zijn. En dat adviezen nooit schadelijk zijn. Wat dat betreft mag er best een stevige streep worden getrokken. Desnoods met houtskool.

Gepubliceerd op 14 juni 2017

Door Karine Hoenderdos

Reageer op dit artikel