Onderzoek: beoordelingen op ZorgkaartNederland onbetrouwbaar
Het Financieel Dagblad (FD) deed onderzoek naar de beoordelingen op ZorgkaartNederland. Die reviews zijn schaars en de gemiddelde scores liggen extreem hoog. Bovendien blijken de beoordelingen gemakkelijk te manipuleren. Toch gebruiken toezichthouders en zorgverzekeraars deze website om beleid te bepalen.
Weinig reviews
Uit het onderzoek van het FD blijkt dat er relatief weinig beoordelingen op ZorgkaartNederland (ZN) staan: 52 procent van de zorginstellingen en 70 procent van de particuliere zorgverleners heeft in de afgelopen 4 jaar geen enkele beoordeling gekregen. Het aantal beoordelingen voldoet niet aan de eisen die ZN zelf stelt aan het aantal reviews. Als ”betrouwbaarheidsgrens” stelt ZN dat bijvoorbeeld een arts in de afgelopen 4 jaar ten minste 9 beoordelingen moet hebben gekregen om de score als betrouwbaar te zien. Voor zorginstellingen ligt dit aantal op 30. Slechts 9,2 procent van de zorginstellingen en 3,2 procent van de particuliere zorgverleners op de site voldoen aan deze grens.
Verdacht hoge scores
De weinige reacties die op ZN staan, zijn volgens het FD bovendien “verdacht positief”. Het blijkt heel gemakkelijk om de reviews te manipuleren. Het FD noemt het voorbeeld van een huisarts die veroordeeld is wegens verkrachting van 3 patiënten. Zelfs na het sluiten van de praktijk blijven de beoordelingen binnenkomen. Zijn score op ZN is 9,5. De redacteuren van FD plaatsten diverse nep-positieve reviews op ZN. Die werden zonder problemen geplaatst.
Strenge filter
Het blijkt daarentegen veel moeilijker om een negatieve review te plaatsen. De gedragscode waarin staat welke uitingen wel en niet op de site mogen staan, is streng. ZN gebruikt een filter, waardoor termen als “onbekwaam” of “ondeskundig” worden tegengehouden. Mogelijk speelt de angst voor juridische gevolgen voor ZN een rol, aldus het FD. De kritiek op ZN is niet nieuw, maar toch gebruiken toezichthouders en zorgverzekeraars ZN als bron, bijvoorbeeld voor het plannen van inspectiebezoeken of inkoopgesprekken. ZN reageert op het kritische onderzoeksartikel met de stelling dat ‘Het verbeterproces ook vaak stokt aan de kant van de zorgaanbieders. Willen we patiënten wél 100 procent inzicht geven in de daadwerkelijke kwaliteit van zorg, dan zal er vanuit zorgaanbieders meer objectieve kwaliteitsinformatie beschikbaar moeten komen.’
ZorgKaartNederland
De website ZorgkaartNederland werd in 2009 door de Patiëntenfederatie Nederland opgericht om patiënten te helpen bij de keuze voor een zorgverlener en om de kwaliteit van de zorg te verbeteren. Maandelijks zijn er 1 miljoen bezoekers, en er staan zo’n 60.000 zorglocaties op vermeld.
Bron: Financieel Dagblad
Gepubliceerd op 8 februari 2024
Door Karine Hoenderdos
Ik had zelf al eerder een onderzoek gedaan naar de betrouwbaarheid van de Zorgkaart Nederland en ook daarin kwam het als slecht uit de bus. Zie https://gezondezorg.org/ctm.php. Maar dat ZN ook nog bepaalde negatieve commentaren er uitfiltert, dat wist ik nog niet en is slechter dan slecht.
Daarbij heb ik toen al de de Patiëntenfederatie Nederland op de hoogte gesteld van mijn bevindingen en ze gewezen op betere alternatieven. Maar men reageerde enorm afhoudend en protectionistisch voor het eigen systeem. In het licht van de huidige bevindingen is dat verbijsterend.