NVWA start social media campagne over allergenen 

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) is een online campagne gestart om de bewustwording van voedselallergenen te vergroten. Met de 8 weken durende campagne wil de NVWA ondernemers aansporen goede informatie over allergenen te geven. 

65 procent voldoet niet aan de wet

Ondernemers in de horeca en winkels zijn verplicht om 14 allergenen te vermelden als deze zijn gebruikt bij het bereiden van voedsel. Dit geldt ook voor onverpakte producten, zoals ijs of bakkerswaren. Toch gaat het regelmatig mis: bij een inspectie in 2021 bleek 65 procent van de onderzochte bedrijven niet aan de wettelijke eisen te voldoen. Daarom is de NVWA een social mediacampagne gestart die ondernemers moet informeren over de regels en hoe ze daaraan moeten voldoen.  

Rol voor consumenten

Met de campagne op social media wil de NVWA tegelijkertijd consumenten met een voedselallergie betrekken. Ze kunnen een melding doen van misstanden of  vragen stellen aan ondernemers over de aanwezigheid van mogelijke voedselallergenen. Op deze manier kunnen consumenten bijdragen aan de handhaving, aldus de NVWA.  

Van levensbelang

Ruim 400.000 Nederlanders hebben een voedselallergie, volgens gegevens van de NVWA. Voor deze mensen is goede informatie essentieel en voor sommigen zelfs van levensbelang. Een instructie voor het vermelden van de allergenen is te vinden in een dossier voor fabrikanten op de website van NVWA. De campagne vindt plaats op de social-mediakanalen van NVWA. Er staan posts op Instagram, Facebook, LinkedIn en X 

Bron: EVMI  

Gepubliceerd op 31 januari 2024

Door Sophie Luderer

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.