Nudging in de supermarkt voor aankoop van meer groente en fruit
Het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) onderzoekt met een pilotstudie in de supermarkt of “nudging” kan helpen om de aankoop van groenten en fruit te stimuleren. Onder de noemer “Ga Voor Kleur Lab” krijgen groenten en fruit in een Dirk-supermarkt in Leidschenveen een prominentere plek.
Positieve gedragsverandering
Nudging zijn duwtjes in de richting van de gezonde keuze door aanpassingen aan de omgeving, in dit geval de inrichting van de supermarkt. De aanpassingen zijn ontworpen vanuit gedragswetenschappelijke inzichten. Er wordt gebruik gemaakt van sociale normen, emotie, mindset en gemak. Zo zijn er afbeeldingen op en onder de toegangspoortjes, op de winkelwagens en een gezond aanbod bij de kassa. Deze korte video geeft een goed beeld van de verschillende nudges.
Prof. Seidell
Het pilotonderzoek wordt uitgevoerd door de Vrije Universiteit Amsterdam, de Universiteit Utrecht en Amsterdam UMC. Een van de betrokken onderzoekers is prof. Jaap Seidell van de Vrije Universiteit Amsterdam: ‘In de supermarkt schreeuwt een overdaad aan ongezonde producten om onze aandacht. Dat terwijl de meest gezonde producten – groenten en fruit – doorgaans niet eens een verpakking hebben, of aan marketing en promotie doen. Dit heeft onbewust invloed op ons aankoopgedrag. Het “Ga Voor Kleur Lab” toont gemakkelijke acties om dit positief te beïnvloeden en gezondere voedselkeuzes te stimuleren.’
Van experiment naar praktijk
Analyse van de kassaverkoopgegevens moet uitwijzen of er een significante stijging is in de verkoop van groente en fruit. Ook loopt er een kwalitatief onderzoek naar de beleving van de supermarktbezoeker. De resultaten van het onderzoek worden in januari 2019 gepubliceerd.
Gepubliceerd op 19 november 2018
Door Angela Severs