Nog vaak voedselreclame met kinderidolen

In Nederland worden nog steeds voedingsmiddelen verkocht waarop kinderidolen staan, meldt foodwatch. Dit ondanks dat er al jaren een verbod is om bekende kinderidolen als reclame op voedselverpakkingen te gebruiken.

Winkelonderzoek

Foodwatch ontdekte in (web)winkels 33 producten die in strijd waren met de regels. Het ging om ijsjes, snoep en drankjes met daarop bekende animatie- en tekenfilmfiguren zoals Minions, My Little Pony en Spongebob Squarepants. Grote overtreder was Jamin, waar in 1 vestiging maar liefst 15 producten met kinderidolen werden gevonden. Foodwatch heeft klachten ingediend bij de Reclame Code Commissie. Probleem daarbij is dat de afhandeling van de klachten vaak lang duurt en dat de (web)winkel in die tijd gewoon door kan gaan met de verkoop.

Topje van de ijsberg

Op hun website stelt foodwatch: ‘Dat we in een paar weken tijd tientallen overtredingen tegenkomen op ongezonde voedingsmiddelen is voor ons het teken dat voedselfabrikanten, webshops en supermarkten de regels aan hun laars lappen. Wat we hebben kunnen vinden, is nog maar het topje van de ijsberg.’ Foodwatch doet een oproep om illegale kindermarketing bij hun te melden.

Bron: foodwatch

Gepubliceerd op 1 augustus 2023

Door Karine Hoenderdos

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.