Nederlanders geven 1,6 miljard euro uit aan supplementen

Bijna 6 miljoen Nederlanders gebruikten het afgelopen jaar 1 of meerdere supplementen. Terwijl de populariteit van kruidensupplementen afneemt, is er een flinke stijging te zien in het gebruik van sport- en eiwitproducten. Dit blijkt uit de tweede editie van de Healthy Lifestyle Monitor. 

4 op de 10 Nederlanders gebruikt voedingssupplement

Supplementen zijn onder te verdelen in voedingssupplementen, zoals vitamine-, mineralen- of eiwitsupplementen, en kruidensupplementen, zoals kurkuma en gember. Voedingssupplementen worden in Nederland het meest gebruikt: ruim 4 op de 10 Nederlanders gebruikt ze. Het aantal Nederlanders dat voedingssupplementen gebruikt is ongeveer gelijk gebleven sinds het eerste rapport van de Healthy Lifestyle Monitor dat vorig jaar verscheen. Het gebruik van kruidensupplementen is wel gedaald: het afgelopen jaar gebruikte 11 procent van de Nederlanders kruidensupplementen, een jaar eerder was dit nog 14 procent.  

Toename in sport- en eiwitsupplementen

Ondanks het gelijk gebleven gebruik zijn de uitgaven aan supplementen het afgelopen jaar wel met ongeveer 200 miljoen euro toegenomen. Aan voedingssupplementen werd in het afgelopen jaar 1,3 miljard euro uitgegeven; een jaar eerder was dit 1,1 miljard euro. Aan kruidensupplementen werd ongeveer 300 miljoen euro uitgegeven. Deze toegenomen besteding aan supplementen kan een gevolg zijn van prijsstijgingen, maar ook van een verschuiving in productkeuze. Zo zijn, volgens de monitor, de sport- en eiwitproducten steeds populairder. Sportproducten zijn supplementen die een positief effect hebben op de sportprestatie of herstel na inspanning, zoals producten met cafeïne en creatine(monohydraat) of isotone sportdranken.  

Huismerken populair

Gebruikers van supplementen kopen vooral huismerken van de grote drogisterijketens. Opvallend is dat in de top 5 meest gekochte merken van voedingssupplementen 3 huismerken staan. Bijna 30 procent koopt voedingssupplementen van het Kruidvat huismerk. Daarna zijn Lucovitaal (16 procent), Holland & Barrett (13 procent), Davitamon (11 procent) en het huismerk van Etos (4 procent) het meest populair.  
Onder de kruidensupplementen staan de producten van het merk A. Vogel aan de top. 

De Healthy Lifestyle Monitor

De Healthy Lifestyle Monitor is een grootschalig onderzoek naar sport, gezonde voeding, supplementen en gezondheids-monitoring in Nederland. In het onderzoek zijn 5.226 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.  

Bron: Multiscope  

Gepubliceerd op 26 juli 2023

Door Sophie Luderer

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.