Hoe bekend is de Nutri-Score onder consumenten?

De helft van de Nederlandse consumenten herkent het logo van de Nutri-Score en een derde heeft de intentie het logo te gaan gebruiken. Tegelijkertijd weet zo’n 43 procent van de mensen niet wat het logo betekent en lopen de antwoorden over de betrouwbaarheid van het logo uiteen. Dat blijkt uit onderzoek van het ministerie van Algemene Zaken naar de mate van bekendheid van het Nutri-Score logo en de houding ten opzicht van het logo.

Herkenning van de Nutri-Score

Minder dan 1 op de 10 mensen denkt bij logo’s op verpakkingen spontaan aan de Nutri-Score. Als ze het logo te zien krijgen, herkent 56 procent het wel van naam of beeld. Ruim 1 op de 3 mensen zegt dat het logo gaat over hoe gezond het product is en ruim tweederde interpreteert de kleuren en letters op de juiste manier. Lager opgeleiden herkennen en interpreteren het logo minder goed dan hoger opgeleiden.

Wat vinden mensen van het logo?

De houding van mensen ten opzichte van het logo is wisselend. Over de betrouwbaarheid zijn twijfels: 45 procent weet niet of de Nutri-Score betrouwbaar is, 20 procent vindt het niet betrouwbaar en circa 35 vindt het logo wel betrouwbaar. Daarnaast staat 32 procent van de mensen (zeer) positief tegenover het logo, is 38 procent neutraal en is 12 procent (zeer) negatief. De overige 18 procent weet het niet of heeft geen mening.

Betekenis van de informatie

Er is nog onduidelijkheid over de informatie die het logo geeft. De helft van de mensen weet dat het logo is bedoeld om producten binnen een productgroep met elkaar te vergelijken, maar 33 procent denkt dat het ook gebruikt kan worden om producten uit verschillende categorieën met elkaar te vergelijken. Ook denkt 22 procent van de mensen dat de Nutri-Score informatie geeft over de impact op het klimaat en het milieu en denkt 28 procent dat het iets zegt over de veiligheid van het product. Vooral 55-plussers vinden het logo niet altijd duidelijk.

Gaan mensen het gebruiken?

Zo’n 17 procent van de mensen gebruikt het logo al wel eens bij de beslissing om een product te kopen en 14 procent is dat van plan. De groep die het niet wil gebruiken is ongeveer net zo groot: 34 procent is niet van plan het logo te gaan gebruiken en 4 procent heeft het wel eens gebruikt, maar zal dat niet meer doen. De overige 31 procent heeft het logo nog nooit gezien of weet het nog niet. Met name hoger opgeleiden hebben minder vaak de intentie het logo te gebruiken.

Bron: Rijksoverheid

Gepubliceerd op 2 november 2022

Door Marjolein Streur

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.