Voedselbalans 2011 over duurzaamheid gepresenteerd

Deze maand is voor het eerst de Voedselbalans gepresenteerd. De Voedselbalans brengt in kaart hoe duurzaamheid leeft bij producten en consumenten. Zo is te lezen waarom consumenten het ene product wel en het andere niet kopen. Maar ook hoe supermarkten, cateraars, horeca en levensmiddelenfabrikanten duurzame consumptie stimuleren.

Het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) heeft hiertoe opdracht gegeven. Het project is uitgevoerd door een consortium onder leiding van Wageningen UR.

Voor de consument is duurzaamheid nog niet doorslaggevend. Het koopgedrag wordt voornamelijk uit gewoonte bepaald. Uit het rapport blijkt dat vooral de sociale omgeving  van invloed is op het veranderen van het aankoopgedrag.

Er zal vanaf nu regelmatig een vervolg op de Voedselbalans verschijnen.

Bron: WUR

Gepubliceerd op 22 mei 2011

Door Reina van Bruggen

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.