Verbod op frisdrankacties?
Er zijn aanwijzingen dat het effectief kan zijn om prijsacties en marketing op frisdranken in de supermarkt te verbieden. Dit blijkt uit een literatuuronderzoek van het RIVM. Tot nu toe zijn deze acties niet verboden.
Petitie
De overheid heeft het RIVM opdracht gegeven tot deze literatuurstudie. Aanleiding was het verzoek van een aantal gezondheidsorganisaties, waaronder het Diabetes Fonds, om een verbod in te stellen op (kortings)acties op suikerhoudende dranken. De bijbehorende petitie leverde eind 2019 ruim 20.000 handtekeningen op.
Literatuurstudie
De literatuurstudie ging over acties met frisdranken, maar ook over reclames voor ongezonde producten in het algemeen. Het blijkt dat nu vooral ongezonde producten in de aanbieding zijn in de supermarkt. Op de korte termijn kan dit de verkoop verhogen. Uit onderzoek blijkt ook dat het effectief is om reclame-uitingen voor ongezonde voedingsmiddelen gericht op jonge kinderen te verbieden. Een verbod verlaagt de verkoop. Er is nog weinig onderzoek specifiek naar gezoete dranken.
Advies
Het RIVM vindt deze indirecte aanwijzingen sterk genoeg om aan te nemen dat een verbod op acties met frisdranken in de supermarkt zou kunnen werken. Of dat op langere termijn daadwerkelijk een direct effect heeft op de consumptie van suikerhoudende dranken, moet nog onderzocht worden.
Bron: RIVM
Gepubliceerd op 1 juli 2020
Door Karine Hoenderdos