Recensie: Leefstijl op recept

Huisarts en kaderarts diabetes Jacqui van Kemenade schreef het boek “Leefstijl op recept”. Een aanrader als je meer wilt weten over de wetenschappelijke achtergronden van leefstijladviezen. Praktisch wordt het boek echter nooit.

Pittige pil

Een boek om even voor te gaan zitten. Ruim 300 pagina’s zonder foto’s en illustraties en met hooguit wat kaders. Van Kemenade probeert over te brengen dat het belangrijk is dat je de leefstijl aanpast, en gebruikt de wetenschap om te overtuigen. Bij elk onderwerp, van de suikerstofwisseling tot het darmmicrobioom en van bioritme tot krachttraining, citeert ze uit wetenschappelijk onderzoek. De literatuurlijst waarmee Van Kemenade haar tekst onderbouwt, is alleen al 21 pagina’s lang. Ook herhaalt ze wat wetenschappers te melden hadden over het onderwerp op congressen. Ze rolt zo van het ene onderwerp in het andere. Allemaal interessant om te lezen maar het is wel wat veel om te behappen. Gelukkig staat aan het einde van bijna elk hoofdstuk een korte samenvatting.

Pluspunten

Er worden heel veel boeken over gezonde leefstijl uitgegeven. Mary Stottelaar, diëtist en redacteur van Nieuws voor leefstijlcoaches, leest en beoordeelt ze voor Gezondheidsnet. Het boek “Leefstijl op recept” krijgt van haar 3 punten op een schaal van 5. Pluspunten volgens Stottelaar zijn de uitgebreide wetenschappelijke achtergronden die Van Kemenade geeft bij een gezond leven advies. Jammer is wel dat alleen de onderzoeken worden genoemd die aansluiten bij de boodschap van het boek en dat er weinig wordt verteld over de bewijslast van de onderzoeken. Gaat het om een klein onderzoek met weinig proefpersonen of gaat het om een review waarbij verschillende wetenschappelijk onderzoeken worden vergeleken? Juist deze reviews zorgen voor een beter wetenschappelijk fundament.

Leefstijlcoach blijft nodig

Van Kemenade geeft in dit boek een mooie samenvatting van de stand van zaken in de wetenschap. Ook komen alle aspecten van leefstijl aan bod: gezond eten, veel bewegen, voldoende slapen, zorgen voor weinig stress en een betekenisvol leven leiden. Van Kemenade is daarbij een aanhanger van een koolhydraatbeperking en sluit dus aan bij boeken als “Diabetes Type 2? Maak jezelf beter” en het leefstijlprogramma “Keer diabetes2 Om”. Echt jammer is dat Van Kemenade nergens praktisch wordt en lezers dus zelf moeten gaan invullen hoe ze al die adviezen dan gaan opvolgen. Het boek is daarom meer geschikt voor jou als leefstijlcoach dan voor je cliënten.

Deze recensie verscheen eerder op Gezondheidsnet.

Leefstijl op recept. Over gewicht, gezond leven en hoe te ontsnappen aan diabetes. Jacqui van Kemenade, Scriptum, ISBN 9789463191821, 320 pagina’s, € 20,99

Gepubliceerd op 7 januari 2020