Recensie: Het handboek na je maagverkleining

Nieuws voor diëtisten vroeg Monique Benhaddou om een recensie te schrijven over “Het handboek na je maagverkleining” van Marie-josee Koks. Benhaddou is diëtist, gespecialiseerd in bariatrie met een eigen praktijk in Amersfoort. Ze vindt dat het boek laat zien hoe belangrijk het is om gebruik te maken van ervaringsdeskundigen.

Hier is de recensie van Monique:

Inkijkje in belevingswereld

Dit boek is vooral bedoeld voor mensen met een maagverkleining, maar het is zeker ook de moeite waard om te lezen als je als diëtist regelmatig deze doelgroep begeleidt. Het geeft een inkijkje in het hoofd en de belevingswereld van iemand met een maagverkleining. Het voedingsgedeelte zal voor de meeste diëtisten niet echt iets nieuws zijn. De ondertitel is ”Jouw complete gids voor een gezonde leefstijl” en dat dekt zeker de lading. Het staat vol met zowel eigen ervaringen als praktische tips van de auteur Marie-josee Koks. Marie-josee is naast ervaringsdeskundige ook GGZ-therapeut en daarnaast medeoprichter van de Stichting Bariatrie Groep Nederland, een informatie- en steunpunt voor mensen na een maagverkleining.

Drie fases

Na de introductie met persoonlijke ervaringen en algemene informatie, gaat het boek in op 3 fases na een maagverkleining. De “ontdekfase is het eerste jaar na de operatie, waarin alles nog wennen is en iemand ontdekt hoe het lichaam reageert op voeding en wat hij of zij wel en niet kan eten. De “ontwikkelfase” is het tweede en derde jaar na de operatie, waarbij de maagverkleining een meer vast gegeven is in iemands leven. In deze fase spelen onderwerpen als seksualiteit, afvallen, zelfbeeld en het loslaten van oude patronen een rol. De “stabilisatiefase” begint zo’n drie jaar na de operatie. Hierin is de maagverkleining een vast onderdeel van het leven geworden waar iemand rekening mee moet blijven houden. Nadruk in deze fase ligt op het behouden van een gezonde leefstijl. In deze fase is er volgens het boek een belangrijke rol voor de diëtist: coaching bij het voorkomen van terugval in oude patronen en bij het blijven focussen op een gezonde leefstijl.

Voorbereiding

De onmisbare “voorbereidingsfase” op een maagverkleining komt in dit boek niet ter sprake. In deze fase wordt alvast een begin gemaakt met het aanpassen van mindset, voeding en leefstijl voorafgaand aan de operatie. Deze voorbereidingsfase mist niet alleen in het boek, maar is in de dagelijkse praktijk ook vaak een ondergeschoven kindje. Jammer, want juist die voorbereidingsfase helpt om de periode net na de maagverkleining makkelijker door te komen.

Leven met een maagverkleining

Het boek beschrijft verschillende leefstijlfactoren die van belang zijn bij een maagverkleining: mindset, voeding en beweging, maar ook het betrekken van de omgeving. Er is aandacht voor de ongemakken die komen kijken bij een maagverkleining en voor verslavingen die regelmatig voorkomen. Hierbij geeft de auteur een realistische kijk op leven met een maagverkleining. Tot slot worden veelgestelde vragen over een maagverkleining uitgebreid beantwoord. Dit maakt het boek een complete gids.

Leren van elkaars expertise

Koks vertelt in haar boek ook over haar persoonlijke, niet altijd positieve, ervaring met diëtisten. Zij roept alle diëtisten in Nederland dan ook op om veel meer open te staan voor ervaringsdeskundigen en hen meer te betrekken bij het proces, om te onderzoeken wat nu wel en niet werkt in de begeleiding rondom bariatrie. Het lezen van dit boek geeft diëtisten veel inzicht in alles wat komt kijken bij een maagverkleining, plus wat er omgaat in de binnenwereld van iemand die een maagverkleining ondergaat. Het kan een eerste aanzet zijn om veel meer gebruik te maken van de ervaringen van ervaringsdeskundigen. Ben je als diëtist niet ervaren in het behandelen van deze patiënten, verwijs dan door naar het Netwerk Diëtisten Bariatrische Chirurgie.

Het handboek na je maagverkleining. Jouw complete gids voor een gezonde leefstijl. Marie-josee Koks. De Vrije Uitgevers, ISBN 9789090345130, 196 pagina’s, € 24,-. Het boek is te bestellen bij https://www.bariatriegroepnederland.nl.

Gepubliceerd op 25 augustus 2021