Meeste consumenten vinden Nutri-Score nuttig 

Ruim 90 procent van de Nederlandse consumenten kent Nutri-Score en bijna 70 procent is voorstander van invoering hiervan. Consumenten verwachten Nutri-Score mee te nemen in hun beslissing tot aankoop en zeggen bereid te zijn meer te betalen voor een product met een betere score. Dit blijkt uit een enquête onder 300 Nederlanders.

Bekendheid met Nutri-Score

Vanaf 1 januari 2024 is Nutri-Score het officiële voedselkeuzelogo in Nederland. Nutri-Score geeft een visuele indicatie van de gezondheidswaarde van producten, wat ervoor moet zorgen dat consumenten gezondere keuzes gaan maken. Onderzoeker en econoom Martijn Huysmans (Universiteit Utrecht) onderzocht via een enquête of Nederlandse consumenten weten hoe ze de score moeten interpreteren en of de score helpend of juist verwarrend is. Uit de enquête blijkt dat 94 procent van de Nederlandse consumenten deze score kent en 97 procent het logo al eens op voedingsverpakkingen heeft gezien. Van de respondenten is 68 procent voorstander van de invoering ervan in Nederland. Ze geven aan Nutri-Score mee te nemen in hun afwegingen tot aankoop. 

Duidelijkheid over gebruik

Van de ondervraagden vindt 83 procent Nutri-Score informatief. Ze begrijpen over het algemeen het doel van Nutri-Score, namelijk het vergelijken van producten binnen dezelfde categorieën. Uit de antwoorden blijkt wel verwarring, aangezien 47 procent van de ondervraagden denkt dat je hiermee producten zoals yoghurt en ontbijtgranen kunt vergelijken. Ook gaven respondenten kritiek op Nutri-Score via persoonlijke opmerkingen die zij toevoegden aan hun antwoorden. Voor sommige respondenten vereenvoudigt Nutri-Score de complexe voedingskwaliteit van een product te veel. Daarom zien ze Nutri-Score als misleidend, ook omdat het gebruik ervan niet altijd duidelijk wordt uitgelegd.  

Invloed op koopgedrag

Uit het onderzoek blijkt dat Nutri-Score effect heeft op het koopgedrag van consumenten. Van de respondenten geeft 51 procent aan binnen eenzelfde productcategorie te kiezen voor het product met de beste score of te kiezen voor een gezonder alternatief. Ze zijn van plan dit ook te doen als het alternatieve product duurder is. Nutri-Score lijkt vooral nuttig voor consumenten die de voedingsinformatie op de achterkant van de verpakking zelden of nooit lezen. Respondenten die de afgelopen 6 maanden probeerden af te vallen, gaven aan door Nutri-Score eerder geneigd te zijn om te kiezen voor producten met een betere Nutri-Score. Op deze manier zou Nutri-Score een bijdrage kunnen leveren aan het helpen beheersen van lichaamsgewicht. 

Moeizame invoering EU-breed

De Nutri-Score wordt in Nederland ondersteund en is in opkomst, maar de Europese acceptatie van dit voedselkeuzelogo blijft een uitdaging. De Europese Commissie (EU) wilde het label al in 2022 EU-breed invoeren, maar met name Italië is ertegen. Belangrijke reden voor verzet tegen Nutri-Score is de impact op traditionele voedingsproducten, omdat deze vaak slechter scoren op zout en vet. Nutri-Score houdt bijvoorbeeld geen rekening met het gebruik van voedingsadditieven. Traditionele producten die zout bevatten in plaats van E-nummers, zoals Parmaham en Gorgonzola, worden daarom slechter beoordeeld. De Europese Commissie staat voor de taak om een balans te vinden tussen het harmoniseren van voedingsinformatie en het respecteren van de unieke kenmerken van regionale producten.  

Bron: ESB 

Gepubliceerd op 24 oktober 2023

Door Sophie Luderer

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.