Jongeren bewust van schadelijkheid alcohol
Nederlandse jongeren weten beter dan volwassenen dat alcohol schadelijk is. Onder jongeren denkt 39 procent dat alcohol ongezond is, terwijl dit percentage bij volwassenen 27 procent is. Naarmate jongeren ouder worden, wordt hun beeld van alcohol positiever. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van de Gezonde Generatie.
Bewustzijn onder jongeren
Het onderzoek is onderdeel van de campagne “Op je gezondheid?”. Voor het onderzoek zijn ruim 1.200 Nederlandse jongeren tussen 10-17 jaar gevraagd naar hun kennis en beeld van alcohol. Uit de resultaten blijkt onder andere dat:
- Het beeld dat jongeren hebben van alcohol wisselt. Alcohol wordt het meest geassocieerd met feestjes (50 procent) en als iets voor volwassenen (48 procent), maar ongezond (39 procent) en vies (33 procent) worden ook genoemd. Opvallend is dat naarmate jongeren richting de 18 jaar gaan, ze positiever worden over alcohol. Van de 10- en 11-jarigen vindt 13 procent dat alcohol gezellig is en bij 16- en 17-jarigen is dat 52 procent.
- Jongeren van 14 en ouder die wel eens alcohol drinken, denken vaker dat een feestje met alcohol gezelliger is (47 procent). Volwassenen denken dit iets minder vaak (35 procent).
- Jongeren zien minder dat alcohol kan leiden tot vervelende situaties tussen mensen (jeugd 47 procent en volwassenen 61 procent).
- Jongeren zijn zich meer bewust van de schadelijkheid van alcohol ten opzichte van volwassenen. Jongeren weten bijvoorbeeld vaker dat 1 glas alcohol per dag drinken ongezond is (73 procent) in vergelijking met volwassenen (47 procent).
Invloed van de omgeving
‘Het is zorgelijk dat onze jeugd gemiddeld al rond hun 13e jaar voor het eerst alcohol drinkt’, zegt Johan van de Gronden, voorzitter van AlcoholPreventie voor de Gezonde Generatie en directeur van KWF Kankerbestrijding. ‘Ouders spelen hierin een cruciale rol, aangezien drinken in het bijzijn van kinderen de kans vergroot dat ze op jonge leeftijd beginnen met drinken en later meer alcohol consumeren.’ Van de Gronden noemt ook alcoholreclames, de grote beschikbaarheid en relatief lage prijs van alcohol als oorzaken voor alcoholgebruik door jongeren.
Bron: KWF
Gepubliceerd op 10 oktober 2023
Door Sophie Luderer