Documentairereeks laat zien waarom gezond eten zo moeilijk is 

In de nieuwe 3-delige documentairereeks ”Op zoek naar gezond” onderzoeken Renze Klamer, Hanna Verboom en Fidan Ekiz waarom het zo moeilijk is om gezond te eten. Ze bevragen in deze online reeks onder meer politici, reclamemakers, supermarkthouders, consumenten en voedselfabrikanten. 

Op zoek naar gezond  

De documentatiereeks is gemaakt in opdracht van Alliantie voeding voor de Gezonde Generatie (AVGG). Klamer, Verboom en Ekiz gaan in deze documentaire 3 afleveringen lang op onderzoek uit. Ze willen hun kinderen een toekomst met gezond eten bieden, maar merken dat dat heel lastig is. Omdat er zo veel ongezonde voeding wordt verkocht en gepromoot, is het wel heel moeilijk geworden om voor gezond voedsel te kiezen. In de reeks wordt bijvoorbeeld duidelijk dat veel consumenten denken dat alles wat supermarkten verkopen gezond is, terwijl bijna 80 procent van het supermarktaanbod buiten de Schijf Van Vijf valt. 

Vatbaar voor verleidingen  

Kinderen zijn bovendien extra vatbaar voor de verleiding van zoete en vette voedingsmiddelen. Daarom vinden Klamer, Verboom en Ekiz dat het tijd is dat de consument weet hoe de vork in de steel zit. In de eerste aflevering onderzoekt Ekiz waarom er zo veel ongezond voedsel wordt verkocht. Klamer zoekt in aflevering 2 uit wat de invloed is van alle reclames voor ongezond eten en drinken. Tenslotte wil Verboom in aflevering 3 weten waarom gezond voedsel vaak duurder is dan ongezond voedsel. 

De online documentairereeks “Op zoek naar gezond” is te bekijken via  www.opzoeknaargezond.nl. 

Bron: De Gezonde Generatie 

Gepubliceerd op 27 november 2023

Door Sophie Luderer

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.