Artsen willen wetgeving voor zout, suiker, vet en kindermarketing
Een acceptabel niveau van zout, suiker en vet in voedingsmiddelen moet in wet- en regelgeving worden vastgelegd. Convenanten op het gebied van productsamenstelling zijn te vrijblijvend en leveren onvoldoende resultaat. Dat vindt de Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot Bevordering der Geneeskunst (KNMG). Ook wil de KNMG kindermarketing voor ongezonde voeding aan banden laten leggen.
Kindermarketing draagt bij aan dikmakende omgeving
In ons land heeft 1 op de 7 kinderen jonger dan 13 jaar overgewicht. Marketing gericht op kinderen draagt hieraan bij door de consumptie van ongezonde voedingsmiddelen te stimuleren, zo vindt de KNMG. De bestaande regels zijn vindt de KNMG te vrijblijvend. Marketing gericht op kinderen zou uitsluitend mogen worden toegestaan voor voedingsmiddelen met een positief effect op de gezondheid. De Nederlandse vereniging voor Kindergeneeskunde en de Europese artsenorganisatie CPME propageren dit overigens al enige jaren.
Bron: KNMG
Gepubliceerd op 15 december 2016
Door Angela Severs