RIVM wil beperkingen op tabaksaccessoires

Er moet een beperking komen op de verkoop van tabaksaccessoires die roken aantrekkelijker maken, zoals smaakfilters en filters van schadelijke stoffen. Ook zou de promotie van deze producten verboden moeten worden. Dat wil het RIVM, om het roken verder te ontmoedigen.

Categorieën tabaksaccessoires

Tabaksaccessoires zijn ontwikkeld om smaak aan tabaksproducten toe te voegen of om de schade van het roken te verminderen. Smaakaccessoires zijn bijvoorbeeld smaakfilters, smaaksprays en smaakkaartjes. Schadelijkheidreductie-accessoires zijn filters die een deel van de schadelijke stoffen wegnemen. Bij sommige filters is dat ongeveer de helft van de totale hoeveelheid teer en nicotine.

Aantrekkelijker

Zo’n 9 procent van de rokers gebruikt een smaakaccessoire, en 4 procent gebruikt schadelijkheidreductiefilters. Zeker sinds het verbod op mentholsigaretten, sinds mei 2020, is de verkoop van smaakaccessoires toegenomen. Het gebruik van accessoires kan roken aantrekkelijker maken, zeker ook voor jonge en beginnende rokers.

Maatregelen op weg naar rookvrije generatie

Het RIVM wil nu dat de verkoop van deze producten wordt beperkt. De verkoop zou alleen nog maar mogen plaatsvinden in speciaalzaken en rokerswebwinkels. Daarnaast wil het RIVM dat er een verbod komt op reclame en promotie voor deze producten. Ook zouden claims verboden moeten worden die promoten dat de producten minder schadelijk zijn met accessoires. Deze claims zetten rokers op het verkeerde been, omdat maar een deel van de stoffen wordt weggefilterd en roken dus altijd schadelijk blijft. Zo’n 1 op de 3 rokers denkt namelijk dat roken minder schadelijk wordt door het gebruik van deze producten. Deze maatregelen moeten bijdragen aan het verminderen van het aantal rokers en aan het toewerken naar de rookvrije generatie in 2040, zoals beschreven in het preventieakkoord.

Bron: RIVM

Gepubliceerd op 19 april 2022

Door Marjolein Streur

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.