Recensie: Mag ik even mijn aandacht

Kiezen en zorgen voor onszelf. Dat is tegenwoordig blijkbaar niet meer zo gemakkelijk als je de hoeveelheid boektitels voorbij ziet komen met de nadruk op #selfcare, me-time en voor jezelf durven kiezen. Coach Strietman schrijft een boek waarin gezond egoïsme zegeviert.

Gezond egoïsme

Inger Strietman is personal coach met als specialisatie hooggevoeligheid, burn-out, bore-out en persoonlijk leiderschap. De basis van dit boek is haar eigen model van gezond egoïsme. Volgens Strietman is zelfcompassie en -kennis het belangrijkste bij het kiezen wat je wilt en nodig hebt in het leven. Het boek bestaat uit 7 hoofdstukken. Het begint met een introductie over kiezen voor jezelf, gevolgd door meerdere hoofdstukken over het model van gezond egoïsme, een lang hoofdstuk over hoe je voor jezelf kiest en zorgt (telt maar liefst 25 paragrafen!), en tot slot een hoofdstuk over het realiseren van jouw potentieel.

Nog genoeg te doen

Het is een compleet boek waarin heel veel wordt uitgelegd over gezond egoïsme, om vaker voor jezelf te kiezen en betere keuzes voor jezelf te maken. Het zijn geen zaken die je zomaar onder de knie krijgt van een boek lezen. Dat vergt inspanning en oefening. Ik raakte van alle informatie een beetje overdonderd. Ik mis in het boek een opdracht of startpunt waarin je zelf prioriteiten op een rij kunt zetten, zodat je een bepaalde focus kunt meenemen tijdens het lezen. Je moet het boek van voor naar achter lezen, maar zelf zou ik liever direct kiezen voor een thema dat voor mij belangrijk is, zoals meer ontspannen leven of minder overwerken.

Weinig uitnodiging tot actie

Ik krijg het idee dat Strietman een allesomvattend boek heeft willen schrijven. Het staat werkelijk boordevol uitleg, theorie en (schrijf)opdrachten. Maar in alle tekst en uitleg raken de opdrachten wat ondergesneeuwd en worden ze niet goed uitgelegd of ingeleid. Veel paragrafen eindigen simpelweg met een tekening van een pen en wat vragen. Het is dan de bedoeling dat je zelf aan de slag gaat, maar op deze manier nodigt het mij weinig uit. Je zou er eigenlijk een “Mag ik even mijn aandacht” werkboek naast willen hebben. Ondanks alle tekst blijft Strietman hier en daar hangen bij oneliners als “relativeer je agenda” en “vind je eigen ritme”. En dan mis ik “het hoe”: een plan waarin je in kaart brengt, oefent en bijstelt. Ze noemt zelf meerdere malen dat gezond egoïsme ook niet zomaar gepiept is, maar uiteindelijk ontbreken de handvaten voor lezers.

Bruikbaar in praktijk?

Als leefstijlcoach kun je het boek gebruiken in de spreekkamer. Je kunt het principe van gezond egoïsme uitleggen, of per coachee aandachtspunten uit het boek halen. De opdrachten bij sommige paragrafen zouden kunnen dienen als huiswerk- of schrijfopdrachten tijdens of na een coaching. Het boek is wat mij betreft te uitgebreid en te veelomvattend om rechtstreeks aan een coachee aan te bevelen. Als leefstijlcoach kun je het boek wel vertalen naar het echte leven en naar je coachee, door het op te hakken in meer uitvoerbare brokjes. Zo kan je coachee gericht aan het werk met kiezen voor zichzelf. Want dat is absoluut een belangrijk thema dat besproken mag worden bij leefstijlcoaching!

Mag ik even mijn aandacht – Gezond egoïsme in een wereld die continu om aandacht vraagt, Inger Strietman, Uitgeverij Kosmos, ISBN 9789021579160, € 20,00

Gepubliceerd op 12 maart 2021

Door Teuni Verhagen