Recensie: Het slanke brein

Heleen Ligtelijn (what’s in a name?) is psycholoog, maar noemt zichzelf dieetpsycholoog. Ze behandelt in haar praktijk vooral mensen met overgewicht. In “Het slanke brein” gaat ze vooral in op eetgedrag. En dat doet ze heel goed. ‘Werk niet naar een streefgewicht, maar naar streefgedrag’, is de stelling in het boek.

Gezond verstand

Ligtelijn is iemand van het gezond verstand. Ze laat zien welke gedachtekronkels er vaak bestaan bij “lijners”. Het boek maakt korte metten met dieethypes en met verkeerde denkbeelden. Je hoeft niet streng te lijnen en je hoeft ook niet je complete eetpatroon te veranderen. Ze moedigt de lezer aan om eerlijk op zoek te gaan naar de eigen eetfouten en naar de reden waarom je keer op keer die fouten maakt. Veel van de theorie zal je als diëtist heel bekend voorkomen: onderwerpen als lijngericht eetgedrag, saboterende gedachten, extern eetgedrag en emotie-eten bijvoorbeeld. Ook wordt ingegaan op het begrip “aangeleerde honger”, gewoonte-eten en verslaving.

Eerlijk

Wat dit boek zo goed maakt, is de heldere en aantrekkelijke schrijfstijl en aansprekende voorbeelden uit de praktijk. Ligtelijn neemt de lezer aan de hand mee in haar uitleg, is eerlijk (‘gezond eten heeft op de korte termijn ook nadelen’ en ‘het afleren van een verslaving duurt net zo lang als de verslaving heeft geduurd’) en ze stelt de juiste vragen: ‘Wat is het ergste dat er kan gebeuren als je wel wilt eten of snoepen, maar niet doet?’.

Bruikbaar

Goed om te weten: dit boek is een opgefriste heruitgave, het is eerder verschenen onder de titel “Op dieet? Doe normaal!”. Al met al is dit een boek dat de lezer aan het denken zet over zijn of haar eetgedrag en dat je als diëtist kunt gebruiken als inspiratie voor je gesprekken, juist met de personen die steeds weer terugvallen in hun oude eetgedrag.

Het Slanke brein, Heleen Ligtelijn, Kosmos, ISBN 9789021560168, 175 pagina’s

Gepubliceerd op 25 oktober 2018