Recensie: 6×6 dieet®, in 3 fases naar een gezonde leefstijl

Met een energiebeperkt diabetesdieet zagen diëtisten Wilma Bouwman en Alie Lourens te weinig resultaat. Om insulineresistentie te doorbreken bleek een dieet met 6 gram koolhydraten per eetmoment effectief. Ze bundelden hun kennis en ervaring in een boek: 6×6 dieet® – in 3 fases naar een gezonde leefstijl.

Vicieuze cirkel

Binnen de eerstelijns praktijk Dieetzorg Friesland begeleiden Bouwman en Lourens veel mensen met diabetes, prediabetes en het metabool syndroom. Tot 2013 behandelden ze mensen met diabetes en overgewicht volgens de richtlijnen met het energiebeperkte diabetesdieet, oftewel een beperking van suiker en andere koolhydraatrijke producten en (verzadigd) vet. De resultaten wat betreft gewichtsdaling en verbetering van glucosewaarden vonden ze hierbij echter te wensen over: patiënten kwamen vaak in een vicieuze cirkel van meer medicatie en verdere gewichtstoename. Bouwman en Lourens ontwikkelden daarom een eigen dieetbehandeling voor mensen met insulineresistentie: het sterk koolhydraatbeperkte 6×6 dieet®. Inmiddels kunnen zij hun kennis en ervaringen ook delen met een groter publiek via het boek “6×6 dieet®, in 3 fases naar een gezonde leefstijl”.

Wat is het 6×6 dieet®?

Het 6×6 dieet® is een sterk koolhydraatbeperkt dieet, waarbij in 3 fasen wordt toegewerkt naar een koolhydraatarme leefstijl. Het is een sterk koolhydraatbeperkt dieet, bedoeld voor mensen die streven naar gewichtsreductie. Het verschil met de meeste andere koolhydraatbeperkte diëten is dat het hierbij niet zozeer gaat om de totale hoeveelheid koolhydraten per dag, maar om dat wat er per eetmoment gegeten wordt. Het 6×6 dieet®gaat uit van 6 eetmomenten van 6 gram koolhydraten. Hierdoor wordt in de 1e fase de stofwisseling gereset. In de 2e en 3e fase worden de koolhydraten vervolgens weer geleidelijk verhoogd en wordt er toegewerkt naar een gezonde koolhydraatarme 6×6 leefstijl. Eiwitten en vetten nemen in het 6×6 dieet®een belangrijke plaats in. Bouwman en Lourens adviseren 1 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht, omdat een grote hoeveelheid eiwit noodzakelijk is om tijdens gewichtsverlies de spiermassa goed in stand te houden. Daarnaast helpt een ruime hoeveelheid eiwit in de voeding ook om langer een verzadigd gevoel te houden, waardoor het dieet goed is vol te houden, volgens de auteurs. Ook de vollere en vettere producten zorgen voor verzadiging en daarnaast ook wat extra smaak.

Bewezen effectief

Inmiddels hebben Bouwman en Lourens het 6×6 dieet® al ruim 1.000 keer toegepast in hun diëtistenpraktijk. De effectiviteit van het dieet is ondertussen ook wetenschappelijk bewezen: in 2018 is er onderzoek gedaan naar de effectiviteit van het 6×6 dieet, in vergelijking met andere koolhydraatbeperkte diëten en het energiebeperkte dieet. In dit retrospectief onderzoek, waarbij van elke groep 100 mensen met overgewicht en diabetes type 2 een jaar lang gevolgd zijn, had het 6×6 dieet het beste effect op zowel gewichtsdaling als verbetering van bloedglucosewaarden en de daaruit voortvloeiende vermindering van diabetesmedicatie.

Handleiding om de leefstijl blijvend te veranderen

Het boek 6×6 dieet® is een lijvig en compleet handboek, met duidelijke uitleg over het dieet, dagschema’s voor elke fase, tips en tricks en tenslotte een apart hoofdstuk voor bijzondere situaties, zoals feestjes en vakanties. In het boek staan 100 koolhydraatarme recepten, die zonder pakjes en zakjes snel en gemakkelijk te bereiden zijn. De auteurs leggen in het boek duidelijk uit hoe het dieet er in de praktijk uitziet. Het dieet bevat alleen producten die in de gewone supermarkt verkrijgbaar zijn. Naast de vele koolhydraatarme recepten en bereidingstips, is er uitgebreid aandacht voor groentebereiding, smaakvol koken en zelf leren combineren. Het boek kan gezien worden als een duidelijke handleiding om de leefstijl blijvend te kunnen veranderen.

Meer informatie over het boek vind je hier: www.6x6dieet.nl.

6×6 dieet, in 3 fases naar een gezonde leefstijl. Reset je stofwisseling, val af en krijg je bloedsuikers onder controle, Alie Lourens en Wilma Bouwman, uitgeverij 6×6 Dieet V.O.F., ISBN 9789090356792, 311 pagina’s, € 36,96

Gepubliceerd op 4 januari 2023

Door Sophie Luderer