Meer tijd en aandacht voor koken door coronacrisis

Sinds de uitbraak van het coronavirus besteden mensen meer tijd aan het bereiden van lunch en avondeten. Dat blijkt uit de “Corona Impact Monitor”, een online vragenlijst ingevuld door 1.030 volwassenen, waaronder 894 mensen die de boodschappen voor hun huishouding doen.

Vaker nieuwe recepten

Rond de 10 tot 15 procent van de volwassenen kookt en bakt meer zelf. Er worden vaker nieuwe recepten uitgeprobeerd. Vooral gezinnen met thuiswonende kinderen en hoger opgeleiden vullen zo de ruimer beschikbare tijd.

Vooral gezonde eters gaan nog gezonder eten

Gezond eten staat nadrukkelijker dan voorheen op de agenda van de consument. Van de respondenten zegt 1 op de 5 nu gezonder en bewuster met voeding om te gaan om meer weerstand te ontwikkelen of om overgewicht tegen te gaan. Toch is het niet zo dat grote groepen mensen overstappen naar een gezondere eet- en leefstijl. Het zijn het vooral gezonde eters die gezonder gaan eten. Een constante groep van rond de 40 procent van de bevolking eet nog steeds wat ze lekker vinden, of dat nu gezond is of niet.

Minder vaak naar de supermarkt

Ruim de helft van de Nederlanders (56 procent) doet sinds de uitbraak van het coronavirus minder vaak boodschappen in de supermarkt dan voorheen. Onder 65-plussers heeft zelfs tweederde de boodschappenfrequentie naar beneden bijgesteld. Wel verlaten meer mensen de supermarkt nu met een vollere boodschappenkar dan normaal.

Tijdelijke groei voor online

Online boodschappen doen – een veilig alternatief voor fysiek winkelbezoek – is in omvang toegenomen: van 23 procent in 2018 en 25 procent in 2019 naar 30 procent nu. Wel verwacht twee derde van de nieuwe online shoppers terug te keren naar de supermarkt als de situatie straks weer genormaliseerd is.

Bron: Motivaction

Gepubliceerd op 21 april 2020

Door Angela Severs

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.