Sponsoring industrie van invloed op uitkomsten onderzoek

Prof.dr. Marion Nestle roept het al tijden in haar blog: sponsoring van onderzoek door de voedingsindustrie heeft invloed op de uitkomsten en is daarom ongewenst. Nu zegt deze hoogleraar voeding aan de New York University het ook in het artikel "Corporate Funding of Food and Nutrition Research: Science or Marketing?" in JAMA Internal Medicine. Er wordt volgens Nestle zoveel onderzoek gesponsord door de industrie dat gezondheidsprofessionals en consumenten wel eens hun vertrouwen kunnen verliezen in voedingsadviezen. Volgens Nestle is het vermelden van de sponsoring bij een artikel niet voldoende om duidelijk te maken in welke mate de industrie invloed heeft op de onderzoeksresultaten en de professionele opinie. ‘Dit bedreigt de geloofwaardigheid van voedingsonderzoek’, zo schrijft ze.

Bron: JAMA

Gepubliceerd op 6 januari 2016

Door Reina van Bruggen

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.