Recensie: Handboek zwangerschapsdiabetes

Het was er nog niet: een handboek zwangerschapsdiabetes. Dat is best opmerkelijk, aangezien ook deze vorm van diabetes steeds vaker voorkomt. De auteurs van dit boek zijn allebei afgestudeerd als diëtist en hebben dit boek in eigen beheer uitgegeven. Er is in het boek veel plek ingeruimd voor uitleg: hoe het kan dat je diabetes krijgt tijdens de zwangerschap, welke groepen lopen risico, hoe zit het met de glykemische index, met vezels, met zoetstoffen enzovoort. Heel informatief, geschikt voor de lezer die de tijd ervoor neemt.

Dagmenu
Maar door al die uitleg duurt het wel vrij lang tot de praktische adviezen aan bod komen, en die adviezen zijn in verhouding vrij beknopt. Er is voor de lezer een algemeen dagmenu opgesteld met 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes. In totaal bevat dat dagmenu 200 gram koolhydraten (ongeveer 40 energieprocent). De geadviseerde voeding bevat geen snelle suikers, maar uitsluitend volkoren producten. Per maaltijd worden vervolgens variatiemogelijkheden genoemd. Die variaties zijn vrij basic en het boek bevat verder ook geen recepten.

Oud én nieuw
De auteurs zijn gedegen te werk gegaan. Er is een fikse literatuurlijst en ze hanteren de Richtlijnen goede voeding en de Voedingsrichtlijn Diabetes 2015 van de Nederlandse Diabetes Federatie (NDF). Soms ontstaat hierdoor een mix tussen oude adviezen en nieuwe inzichten. In het voorbeelddagmenu wordt halvarine op brood geadviseerd, maar in de tekst staat dat roomboter een neutraal effect heeft op het cholesterolgehalte. De auteurs noemen net als de NDF dat volle zuivel prima kan bij diabetes, maar ze waarschuwen wel meteen voor de calorieën in volle zuivel. Het dagmenu komt met de vele boterhammen echt klassiek Hollands over.

Schijf van Vijf
In de NDF-richtlijn staat over zwangerschapsdiabetes: ‘De optimale verhouding tussen de macronutriënten bij zwangerschapsdiabetes is onbekend’. De auteurs hebben gekozen om de Schijf van Vijf aan te houden, met de ondergrens voor de hoeveelheid koolhydraten in de voeding (40 energieprocent) en de nadruk op de kwaliteit van de voeding. Ik verwacht dat veel zwangere vrouwen het prima zullen doen op dit advies. Maar ik vind het toch opmerkelijk dat nergens in het boek wordt gesproken over koolhydraatbeperking als optie wanneer de bloedsuikers niet goed te reguleren zijn.

Conclusie
Dit is een mooi handboek voor vrouwen die zwanger zijn en zich willen verdiepen in hun aandoening. Het boek mist wel ‘sjeu’ door de overmaat aan uitleg en het gebrek aan recepten of lekkere tips. Mogelijk spreekt dit niet aan bij de doelgroep, die overwegend jong is. Wel een pluim voor de aantrekkelijke opmaak van het boek!

Handboek Zwangerschapsdiabetes, Nicole de Haan en Linda Rodenburg, Eetacademie, ISBN 9789082696806, 151 pagina’s, € 24,95

Gepubliceerd op 1 februari 2018