Recensie: Gemaakt om te bewegen

Gemaakt om te bewegen” is een boek waarmee je je lichaam kunt voorbereiden op zaken als veroudering, blessures of de klachten die horen bij onze “stoelgebonden” maatschappij. Bewegingsexperts Kelly en Juliet Starrett geven in hun boek 10 makkelijke manieren die iedereen helpen beter te bewegen, en beter te leven.

Gezondheidswinst

Kelly en Juliet Starret worden in Amerika gezien als mobiliteits- en bewegingspioniers. Hun boek start met een voorwoord van voormalig topsporter en Nederlands bekendste ochtendgymnastiekdocent, Olga Commandeur. ‘Bewegen is goed, maar goed bewegen is beter’, stelt ze. Ondanks dat Commandeur prima weet wat ze zelf moet doen om lekker in haar vel te zitten en fit te blijven, stimuleerde “Gemaakt om te bewegen” haar enorm en bracht het haar op verrassende nieuwe ideeën. Ze concludeert dat juist als je wat ouder bent, er een enorme gezondheidswinst is te behalen met dit boek.

10 testen en 10 gewoontes

De opzet van het boek is simpel: er zijn 10 hoofdstukken die ieder bestaan uit een test en fysieke toepassingen. Samen levert dat 10 manieren op om je lichaam beter te laten functioneren. Het gaat in het boek niet over trainen, maar over mobiliteit. Trainen is iets dat je daarnaast kunt doen. De oefeningen zijn niet moeilijk of tijdrovend, omdat ze aansluiten bij dagelijkse activiteiten. De auteurs laten alleen maar zien hoe je die activiteiten een beetje anders kunt doen, op een manier die gunstig is voor elk aspect van je gezondheid. Alle oefeningen zijn makkelijk uitvoerbaar, met duidelijke instructies. Je hoeft niet naar de sportschool en je kunt het op allerlei verschillende manieren doen. Zo kun je bijvoorbeeld vaker op de grond zitten, zoals onze voorouders in de oertijd altijd al deden, en vanuit daar weer opstaan. Of balanceer voortaan altijd op één been als je je schoenen aantrekt. Adem meer door je neus. En buk niet, maar hurk, en doe dat het liefst zo vaak mogelijk.

Toekomstbestendig lichaam

“Gemaakt om te bewegen” gaat niet alleen over bewegen. Het gaat om het toekomstbestendig maken van je lichaam. Aan de hand van de 10 tests krijg je als lezer meer inzicht in je eigen lichaam en psyche. Zo leert de zogenoemde vliegscannertest – waarbij je liggend op je buik je armen recht voor je uit zo hoog mogelijk optilt terwijl je een pvc-buis vasthoudt – of je veel spanning vasthoudt in je schouders. De soepelheid van je heupen test je bijvoorbeeld door vanuit stand in kleermakerszit te gaan zitten en daarna weer omhoog te komen. Wie dat lukt zonder zich ergens aan vast te houden, verdient volgens de auteurs sowieso een gouden medaille. Iedere oefening is voorzien van een aansprekend verhaal uit de praktijk, zoals de grootvader die heimelijk zijn armen traint om zijn kleindochter weer op te kunnen tillen als ze de piek in de kerstboom zet.

Slaap als superkracht

Naast bewegen is er ook aandacht voor rust. Slaap is volgens de auteurs je superkracht. Na een slaaptest die vooral gaat over het aantal uren dat je slaapt, geven de auteurs een slaapplan met tips om je nachtrust te verbeteren. In dit hoofdstuk geen bewegingsoefeningen maar heldere uitleg over het belang van slaap en praktische tips als het zorgen voor voldoende beweging overdag en een streven naar vaste bedtijden.

800 gram groente en fruit

Het belang van gezonde voeding komt uitgebreid aan bod in het hoofdstuk “Eet alsof je het eeuwige leven hebt”. In dit hoofdstuk laten de auteurs zien dat je dagelijkse inname van voedingsstoffen zijn weerslag heeft op alle componenten die je in staat stellen te bewegen. Eiwit speelt daarbij een beslissende rol voor de opbouw en het onderhoud van het spierweefsel. Maar de auteurs zijn ook groot fan van groente en fruit. Het liefst zien ze dat iedereen streeft naar 800 gram groente en fruit per dag, hetgeen ze onderbouwen met diverse studies. Ze dagen de lezer uit het eens te proberen en geven tips hoe zo’n voeding met 800 gram groente en fruit eruit kan zien. Al stellen de auteurs ook dat ze al gezondheidswinst zien als iedereen in ieder geval elke dag groente en fruit eet.

Pleidooi om te bewegen

Gemaakt om te bewegen staat vol praktische tips en toepassingen die je bewust maken van de invloed van beweging op je gezondheid. Tijdens het lezen van het boek merk je de bevlogenheid van de schrijvers voor een gezonde manier van leven. Hun enthousiasme werkt aanstekelijk. De toon is optimistisch en informatief. Het boek is toegankelijk geschreven, met ruimte voor humor en anekdotes uit de praktijk van de auteurs. De Amerikaanse Juliet Starrett is voormalig wereldkampioen wildwaterraften en CEO van San Francisco Crossfit. Echtgenoot Kelly Starrett werkte als fysiotherapeut voor elite-legereenheden en Olympische topsporters. Samen beheren ze de fitnesswebsite The Ready State. Of je nu een topsporter of bankzitter bent, dit boek vergroot ieders begrip van beweging en lichaamshouding in relatie tot gezondheid en bewegingsgemak.

Gemaakt om te bewegen, de 10 essentiële gewoontes om vrij te bewegen en voluit te leven. Kelly Starret en Juliet Starret, Uitgeverij Spectrum, ISBN 9789000388646, 384 bladzijden, € 23,99

Gepubliceerd op 19 januari 2024

Door Sophie Luderer