Recensie: Eet als een atleet Hardloopeditie

De redactie van Nieuws voor diëtisten vroeg sportdiëtist Maaike Enthoven om het boek “Eet als een atleet: de hardloopeditie” te recenseren.

Praktisch stappenplan

Er is weer een nieuwe uitgave van de boekenreeks van I’m a Foodie! Het zusje van “Eet als een atleet”: de hardloopeditie. Het boek vind ik mooi en overzichtelijk vormgegeven. Wanneer je het oppakt en doorbladert, nodigen de foto’s, de kleuren, de quotes en de opmaak je direct uit om te gaan lezen. Het boek is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in voeding tijdens en rondom hardlopen. Met voorbeeldpersonages worden situaties van beginnende lopers – die starten met 3 km – tot getrainde marathonlopers weergegeven. Als lezer volg je een praktisch stappenplan bestaande uit 5 stappen voor hardlopers om met voeding het beste uit je hardloopprestaties te halen. Dit zijn de 5 stappen:

Stap 1 – zorg voor een goede basis

Wat mij betreft is dit absoluut de belangrijkste stap. Je vindt in dit hoofdstuk een aantal handige tabellen, zoals een tabel met de specifieke aandachtspunten in de basisvoeding voor hardlopers.

Stap 2 – Bewaak je (energie)balans

Hardlopen is een sport waarbij ik zelf in de praktijk regelmatig merk dat er moeilijkheden zijn met het behouden van een goede energiebalans. Voor sommigen is het een uitdaging om voldoende energie in te nemen, er is ook een groep die loopt om af te vallen. Het hoofdstuk richt zich wat meer op afvallen, en wat minder op degenen die juist moeite moeten doen om op gewicht te blijven. Wanneer je lopers begeleidt die frequenter en intensiever gaan lopen, zul je misschien merken dat zij vlak na een training in eerste instantie niet zo veel trek hebben. Mogelijk krijgen zij de dag erna dan juist “inhaaltrek”; dit kan je energiebalans op termijn verstoren. In dit hoofdstuk worden dit soort signalen van het lichaam goed omschreven. Een goede toevoeging in dit hoofdstuk vind ik de uitleg over supercompensatie en uitleg over trainingsprikkels.

Stap 3 – Fuel Up & Rehydrate

Dit hoofdstuk legt uit hoeveel en wanneer koolhydraten en vocht aangevuld moet worden. Het levert praktische tips over welke sportvoedingsmiddelen er zijn en hoe je deze gemakkelijk kunt meenemen onderweg. Persoonlijk had ik nog wat meer nadruk willen leggen op het goed uitproberen en oefenen met de verschillende producten en het koolhydraatstapelen. Er zijn veel verschillende producten, maar smaken en tolerantie verschillen nogal van persoon tot persoon en zijn ook trainbaar. Op tijd beginnen met uitproberen van de producten die de loper van plan is in de wedstrijd te gebruiken, is erg belangrijk. De wedstrijdschema’s van de personages in het boek zijn handige voorbeelden.

Stap 4 – Zorg voor optimaal herstel

Dit is natuurlijk een megabelangrijke stap om te zorgen dat je het gewenste effect van je training (supercompensatie) krijgt en geen afbraak! Stap 4 had van mij daarom ook stap 3 mogen zijn. In het hoofdstuk worden belangrijke weetjes aangehaald zoals eiwitkwaliteit, onderdrukte eetlust, buikklachten en is alcoholvrij bier nu wel of niet een geschikte hersteldrank? Natuurlijk aangevuld met een aantal aantrekkelijke recepten. Het is goed dat er aandacht wordt besteed aan vegetarische en veganistische of de zogenoemde “plant based diets”. Dit is een duidelijke trend waar wij als diëtisten in de praktijk ook steeds vaker vragen over krijgen.

Stap 5 – De puntjes op de i

Stap 5 levert nuttige extra informatie voor veganisten en vegetariërs. Zowel bij de uitleg over de eiwitkwaliteit in stap 4 als bij de aandachtspunten in een veganistische eetpatroon in stap 5, wordt niet expliciet uitgelegd dat de eiwitbehoefte 30 procent hoger ligt bij een veganistisch eetpatroon ten opzichte van de gangbare adviezen. Voor ons als (sport)diëtist natuurlijk een belangrijk aandachtspunt om rekening mee te houden in onze advisering. Daarnaast worden in dit hoofdstuk veel praktische tips en aanvullende informatie gegeven op gebied van ijzer, het voorkomen van maag-darmklachten en steken in de zij, supplementen en bietensap.

Conclusie

Dit boek, geschreven door sportdiëtisten Vera Wisse en Titia van der Stelt, is absoluut weer een mooie aanvulling op de reeks boeken van I’m a Foodie en zeker een aanrader voor de (sport)diëtist om in de kast te zetten. Je kunt (duur)lopers van elk niveau die afstanden vanaf 3 kilometer lopen, aanraden het boek te lezen. Sprinters kunnen beter het boek “Eet als een Atleet” raadplegen, omdat deze hardloopeditie zich meer richt op (duur)afstanden vanaf 3 kilometer.

Maaike Enthoven, sportdiëtist

Eet als een atleet – Hardloopeditie, I’m a foodie, ISBN 9789082700251, 128 pagina’s, € 18,99

Gepubliceerd op 28 december 2020