Hoe puur is puur?

Puur is een consumententrend die staat voor zo onbewerkt mogelijke voedingsmiddelen zonder toevoegingen. Fabrikanten spelen hierop in door E-nummers te vervangen door natuurlijke ingrediënten. Voedingsmiddelen worden daar niet altijd puurder van, zo bleek tijdens het NVVL-minisymposium “Hoe puur is puur?” dat op 16 november in Utrecht is georganiseerd.

Snijbiet in ham

Dagvoorzitter Rosanne Hertzberger, microbioloog en auteur van het boek “Ode aan de E-nummers” vindt het vervangen van E-nummers soms zelfs consumentenmisleiding. Als voorbeeld noemde Hertzberger dat het conserveermiddel E250 in ham tegenwoordig wordt vervangen door snijbiet. Herzberger: ‘De werkzame stof is in beide gevallen nitriet. Maar wat doet snijbiet in ham? Bij E250 is het voor consumenten nog duidelijk waarom het is toegevoegd.’    

Ingrediënten van een banaan

Voor veel consumenten staat puur voor natuurlijk, maar Hertzberger vindt natuurlijk helemaal niet zo puur. Herzberger: ‘Een banaan is een onbewerkt natuurproduct, maar zit vol met chemische stoffen.’ Ze somde op wat een banaan onder meer bevat: antioxidanten als E306 (tocoferol), kleurstoffen als E101 (riboflavine), smaakstoffen als 3-methylbutylethanoaat en etheengas (voor de rijping). Ook zit er in banaan het verdikkingsmiddel cellulose, ofwel E460. Herzberger: ‘In een fruitontbijtdrank heeft de fabrikant E460 onlangs vervangen door banaan. Deze vervanging lijkt logisch, maar het verdikkende ingrediënt van banaan is ook cellulose. Eigenlijk is E460 puurdere cellulose dan banaan.’

Puur geen belangrijk aankoopargument

Zorgt de aandacht voor puur er ook voor dat consumenten puurdere producten kopen? Dat blijkt mee te vallen. De belangrijkste aankoopargumenten zijn smaak en versheid, gevolgd door gezondheid en prijs, zo blijkt uit de Waarderingsmeter levensmiddelenindustrie 2017. Natuurlijk staat pas op de 8e plaats en geen toevoegingen op de 13e plaats. Opvallend is de lage plaats voor biologisch: bijna onderaan de top 20. Helemaal onderaan staat overigens “Het Vinkje”.

Top 20 van aankoopargumenten

  1. Smaak
  2. Versheid
  3. Gezondheid
  4. Prijs
  5. Portiegrootte
  6. Gebruiksgemak
  7. Aanbieding
  8. Natuurlijk
  9. Weinig verpakkingsmateriaal
  10. Diervriendelijk geproduceerd
  11. Uiterlijk
  12. Milieuvriendelijk geproduceerd
  13. Geen toevoegingen
  14. Sociaal verantwoord geproduceerd
  15. Herkomst
  16. Keurmerk
  17. Informatie over referentie-inname
  18. Biologisch
  19. Merk
  20. Het Vinkje

Gepubliceerd op 19 november 2017

Door Angela Severs

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.