‘Door zo’n certificaat verbetert je kwaliteit’

Waarom wilde je zo’n certificaat?

‘Ik heb een praktijk met 15 collega’s en 30 locaties. Dat is een hele verantwoordelijkheid. Wat ik wil, is dat iedere cliënt bij elke dietist en op elke locatie dezelfde kwaliteit kan verwachten. Niet dat ik eenheidsworst wil serveren: iedere dietist is uniek en ieder brengt zijn eigen karakter en specialisaties in het werk. Maar voor de buitenwacht wil ik borging voor kwaliteit. En voor mezelf wil ik de processen in mijn praktijk beheersbaar en onder controle houden. Vandaar dat ik met de ISO-9001 normen aan de slag ging. ’

Wat moet je doen om zo’n certificaat te behalen?

‘Allereerst breng je de primaire processen in kaart. Dat zijn alle processen rondom de behandeling, vanaf aanmelden tot ontslag en terugrapportage. Daarbij hoort ook een klachtenregeling en een evaluatie-instrument. Uit die primaire processen komen  secundaire processen voort. Denk aan de veiligheid en inrichting van de locaties, de leveranciers, de beoordeling van het personeel, de ijking van weegschalen en bloeddrukmeters. Al die processen breng je in kaart. Door dit te doen, ontdek je vanzelf waar de hiaten zitten of waar de processen nog niet gestroomlijnd genoeg zijn. Dat ga je dan verbeteren.’

En dan? Even dat certificaat aanvragen?

‘Zo gemakkelijk is het niet! Ik had echt het idee dat ik het wiel uit moest vinden, ook al omdat wij de eerste diëtistenpraktijk waren, die dit certificaat hebben aangevraagd. We zijn er zelf niet uitgekomen en hebben uiteindelijk een extern bureau ingehuurd. Dat werkt heel goed: ze nemen alles door en bereiden je voor op de audit. Pas als je zeker weet dat het echt goed is, vraag je die certificering aan. Dat kost flink wat geld, dus je moet zeker weten dat het goed is. Het is zoals je rijbewijs halen: pas als de instructeur zeker weet dat je kunt rijden, vraag je het examen aan.’

Wat levert zo’n certificaat je op?

‘Meer dan je denkt. Allereerst word je serieus genomen door andere partijen, zoals gezondheidscentra, zorgverzekeraars en de gemeente. Verder is de kwaliteit van mijn praktijk echt verbeterd. Ik had de zaakjes al goed op orde hoor, maar het is beslist nog beter geworden. Mijn collega’s vinden dat ook prettig werken. Er is duidelijkheid over procedures. Neem als voorbeeld nu de registratie in het kwaliteitsregister. Voorheen had ik daar weinig zicht op en moest er wel eens iemand halsoverkop op cursus om de punten te halen. Nu weet ik precies van iedereen hoe het er voor staat en wanneer het tijd is om de registratie te vernieuwen. Dit geeft duidelijkheid en rust. ’

Waarom moeten andere diëtisten dit ook gaan doen?

‘Vanwege het verhogen van de kwaliteit van de dieetbehandeling. En om dit ook aan anderen bekend te maken. Ik denk dat het onontkoombaar is om in kwaliteit te investeren. Diëtisten lopen achter, kijk naar de fysiotherapie, daar is kwaliteitscertificering al veel gebruikelijker. Ook de beroepsvereniging is hier nog helemaal niet mee bezig, erg jammer is dat. Maar ik denk ook aan de toekomst. Ik denk dat een ISO-9001 registratie op den duur zichzelf terugverdient. ’

Leg uit!

‘Zorgverzekeraars betalen nu alle diëtisten hetzelfde tarief. Het maakt niet uit of – ik chargeer nu even – dit een diëtist is, die een paar keer week spreekuur houdt op de zolderkamer van haar huis of een diëtist, die een fulltime professionele praktijk heeft met bewezen kwaliteit. De zorgverzekeraar wil best betalen voor kwaliteit, maar dat is nu nog niet meetbaar. Met zo’n ISO-9001 certificaat wel. Ik kan me voorstellen dat er een tijd komt waarin je PlusPraktijken hebt en gewone praktijken. Als gecertificeerde praktijk mag je dan wellicht een paar euro meer voor je consult rekenen. En dan wordt het natuurlijk sneller rendabel.’

Moeten we allemaal het wiel uitvinden?

‘Nee, natuurlijk niet. Niet iedereen is zo gek als ik, want ik heb er echt veel tijd en geld ingestoken, ook omdat ik de eerste was. Ik ontwikkel nu in samenwerking met de Coöperatie FOOD ( Federatie van Onafhankelijke Ondernemende Diëtisten) en Company Care Consultancy een training voor diëtisten die ook dit traject willen gaan doorlopen. Een cursus van 10 maanden, waarna je praktijk klaar is voor certificering. Wie interesse heeft, kan me mailen. Het lijkt me goed als er straks meer praktijken met dit certificaat zijn. Die hadden er naar mijn mening al eerder moeten zijn!’

Neem contact op met Jolande van Teeffelen: info@dietistenpraktijkhrc.nl.

Gerelateerd: APPLAUS!

Gepubliceerd op 27 november 2012

Door Nieuws voor diëtisten

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.