Diëtist begeleidt vaker online

Ongeveer 40 procent van de diëtisten begeleidt cliënten online of via een online begeleidingsprogramma. Dat blijkt uit resultaten van de grote Nieuws voor diëtisten enquête 2022. Daarmee heeft online begeleiden de laatste 2 jaar een grote vlucht genomen; in 2020 gaf slecht 13 procent van de diëtisten aan (ook) online te begeleiden.

Invloed COVID-19

COVID-19 is een van de redenen dat diëtisten meer online zijn gaan werken. In de enquête hebben de deelnemers stellingen beantwoord (eens, neutraal of niet eens) over hun werkzaamheden in relatie tot COVID-19. Een van die stellingen was “Door COVID-19 ben ik meer online consulten en (groeps)voorlichting gaan geven”. Ruim 55 procent van de respondenten is het hier mee eens. In de enquête is ook gevraagd of de deelnemers het online begeleiden in de toekomst blijven doen. Ongeveer 75 procent antwoordde daarop positief, maar 25 procent stopt met de online begeleiding zodra dat mogelijk is.

Andere effecten van COVID-19

COVID-19 heeft bij een derde deel van de deelnemers voor een verschuiving in de patiëntgroepen gezorgd, maar een derde zag dat ook niet en de rest antwoordde hierin neutraal. Ruim 40 procent gaf aan dat de werkzaamheden door COVID-19 niet veranderd zijn, maar 30 procent vindt wel dat de werkzaamheden veranderd zijn. Ook werkt ruim 40 procent door COVID-19 niet vaker samen met andere disciplines, slecht 20 procent gaf aan door COVID-19 meer met andere disciplines te zijn gaan samenwerken. Op de vraag of COVID-19 heeft gezorgd voor meer waardering voor het werk, antwoordde bijna de helft neutraal. Slechts 17 procent gaf aan meer waardering te ervaren.

Negatiever over Nutri-Score

In de enquête hebben de deelnemers vragen beantwoord over de ontwikkelingen in het vakgebied. Enkele opvallende uitkomsten als het gaat om gezonde voedselkeuzes maken: van alle deelnemers is 79 procent het eens met de stelling “Consumenten worden steeds onzekerder over wat gezond is” en 65 procent is het eens met de stelling “Bewerkte voeding is slecht voor de gezondheid”. Ook is er gevraagd of de deelnemers Nutri-Score een aanwinst vinden voor de consument. Van de deelnemers vindt 43 procent het geen aanwinst, 42 procent heeft geen mening en slechts 15 procent vindt het wel een aanwinst. In 2020 is dit ook gevraagd. Toen had 52 procent van de deelnemers geen mening en vond 29 procent Nutri-Score geen aanwinst voor de consument. De deelnemers zijn de afgelopen 2 jaar dus negatiever geworden over Nutri-Score.

Social media

Diëtisten maken zakelijk gebruik van gemiddeld 3 social media kanalen. Daarbij is LinkedIn het meest gebruikte kanaal: 57 procent van de respondenten gebruikt dit. De grootste stijgers wat betreft sociale media kanalen ten opzichte van 2020 zijn Whatsapp en Instagram. Van alle respondenten gebruikt 37 procent Instagram zakelijk en 41 procent gebruikt Whatsapp zakelijk.

Nieuws voor diëtisten enquête

De genoemde cijfers komen uit de grote Nieuws voor diëtisten enquête die de redactie van Nieuws voor diëtisten elke 2 jaar houdt. Op 2 februari 2022 ontvingen 10.760 abonnees via de nieuwsbrief een uitnodiging deel te nemen aan de enquête. De enquête is ingevuld door 560 personen: een respons van ruim 5 procent.

Voor elke ingevulde enquête heeft de redactie 1 euro overgemaakt aan Stichting Kiem.

Bron: Rapportage Nieuws voor diëtisten enquête 2022

Gepubliceerd op 22 maart 2022

Door Mary Stottelaar

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.