Boodschapp

Hoe maak je je cliënten duidelijk waarom het ene voedingsmiddel gezonder is dan het andere en ook nog waarom? Sinds ruim een jaar bestaat daarvoor een handige app: Boodschapp. Was deze onafhankelijke voedingsmiddelenvergelijker nog wat beperkt, met de nieuwe release kan je veel meer kanten op. Boodschapp is uitgebreid met een favorietenlijst, duizenden extra producten en een verbeterde zoekfunctie.

Het afgelopen jaar hebben 120.000 consumenten Boodschapp op hun smartphone gedownload. Deze gratis app vergelijkt populaire voorverpakte voedingsmiddelen op prijs en samenstelling van jammer genoeg slechts de drie grootste supermarkten Albert Heijn, C1000 en Jumbo Supermarkten. Voor een vergelijking scan je met je smartphone de streepjescode van een product. Het product wordt vervolgens op prijs en op basis van een aantal criteria vergeleken met vergelijkbare producten in het schap binnen dezelfde productcategorie.  Eigenlijk is het wel vergelijkbaar met het Vinkje, alleen kan je met Boodschapp inzicht krijgen waarom iets hoog of laag scoort. En de criteria worden op alle merken toegepast want Boodschapp is volledig onafhankelijk. De criteria zijn, net als bij het Vinkje, gebaseerd op de Richtlijnen Voedselkeuze van het Voedingscentrum alleen zijn ze bij Boodschapp aangevuld met een aantal criteria over duurzaamheid, aantal en soort ingrediënten, en het percentage van het naamgevend ingrediënt. Boodschapp deed aardig wat stof opwaaien bij de introductie begin vorig jaar. Vooral de FNLI was niet blij met de door Boodschapp gehanteerde kleuren rood, geel en groen waarmee de app aangeeft hoe goed een product scoort.

De nieuwe release van Boodschapp bevat inmiddels meer dan 7.500 voorverpakte voedingsmiddelen. Dit aantal wordt zeer snel verder uitgebreid tot 10.000 en de bedoeling is dat er nog meer supermarkten worden opgenomen. Deze app is handig om cliënten te laten zien hoe er binnen een productcategorie gezondere keuzes gemaakt kunnen worden. Vooral het “tweede scherm” waarin de totaalscore van een product wordt toegelicht, werkt heel verhelderend. In Boodschapp zie je bijvoorbeeld heel snel van de verschillende merken tomatensoep welke het minste en welke het meeste zout bevat, of aan welke producten suiker is toegevoegd. In de toekomst wil Boodschapp tegen betaling specifieke persoonlijke filters mogelijk maken. Dat zou natuurlijk nog handiger zijn bij de dieetadvisering.

Download de gratis app via de website www.boodschapp.nl. Op de website kun je ook meer lezen over de achtergrond en je inschrijven voor een nieuwsbrief om geheel op de hoogte te blijven.

Gepubliceerd op 3 mei 2013

Door Nieuws voor diëtisten

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.