Beeldig

Drie pubers heb ik in huis. Dat verandert je blik op de samenleving! (En ook je blik op jezelf, want pubers zijn nogal kritisch.)

Mijn pubers zijn lief en grappig. En leerzaam zijn ze ook, die opgeschoten slungels die je voedselvoorraden razendsnel verorberen, die wekelijks uit hun kleren groeien, die te lang douchen en slapen, die ongelooflijk veel gel en deodorant gebruiken en die vastgeplakt zitten aan hun telefoon.

Die telefoon, die is echt leerzaam. Vraag wat pubers kijken en kijk eens mee. Er gaat een wereld voor je open: de virtuele wereld van Youtube. Daar worden ideeën verspreid en bereiken mensen binnen no time hun one minute of fame. Het draait niet alleen om muziekvideo’s, om games of om grappige bloopers. Er zijn ook leraren die lesgeven op Youtube en er zijn ook helden als Vsauce, een man die de moeilijkste onderwerpen duidelijk kan uitleggen. Hij draait zijn hand niet om voor onderwerpen als waarom hebben we niet allemaal kanker, of wat zou er gebeuren als de aarde niet meer zou draaien?

En waarom lukt het om die moeilijke onderwerpen zo duidelijk uit te leggen, en waarom kijken miljoenen mensen zo graag naar die filmpjes?

Omdat er beeld wordt gebruikt. En omdat – laat ik eens een cliché uit de kast trekken – een beeld meer zegt dan duizend woorden.

Beeld heeft de toekomst. Dat betekent niet alleen dat je een website of folder altijd verluchtigt met foto’s. Wat wij nodig hebben, zijn diëtisten die een camera pakken en die alles rondom voeding duidelijk gaan uitleggen. De eerste staan er al, maar we kunnen er meer gebruiken, veel meer!. Stel dat je mooie, aansprekende en duidelijke video’s hebt over lastige onderwerpen als insuline en bloedglucose, een filmpje over de werking van de darmen, over zwangerschap en voeding of over de werking van de nieren. Dat zou zo handig zijn en veel kostbare tijd besparen!

Hou de rubriek ‘In beeld’ in de gaten op deze website. En word zelf beeldig!

Gepubliceerd op 14 augustus 2014

Door Nieuws voor diëtisten

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.