Tweede editie Week tegen Ondervoeding

Van 6 tot en met 10 november vindt de 2e editie van de “Week tegen Ondervoeding” plaats, een jaarlijkse campagne voor meer alertheid op ondervoeding en het belang van vroegtijdige detectie en behandeling. Kenniscentrum Ondervoeding roept professionals op in deze week actie te ondernemen in hun eigen organisatie of werkomgeving. Daarvoor stellen ze verschillende materialen beschikbaar op hun site. 

Voorkomen, herkennen, behandelen

Met de Week tegen Ondervoeding wil Kenniscentrum Ondervoeding de bewustwording van ondervoeding bij ziekte en ouder worden vergroten en de signalering, screening en behandeling van ondervoeding verbeteren. De Week tegen Ondervoeding richt zich op een brede doelgroep, waaronder professionals in zorg en welzijn in alle sectoren. De week vindt gelijktijdig plaats met de Europese Malnutrition Awareness Week, georganiseerd door ESPEN. 

Gratis campagnemateriaal

Om professionals in zorg en welzijn te ondersteunen bij hun acties tijdens de Week tegen Ondervoeding, stelt het Kenniscentrum Ondervoeding verschillende materialen gratis beschikbaar via hun Kennisbank.  Beschikbare factsheets zijn:
1. Factsheet “Aanpak van ondervoeding bij kinderen met een ziekte” (onlangs geactualiseerd)
2. Factsheet “Aanpak van ondervoeding bij volwassenen met een ziekte”
3. Factsheet “Goed gevoed ouder worden”, over de aanpak van ondervoeding bij (kwetsbare) ouderen(onlangs geactualiseerd)
4. Bewustwordingsactie “Goed Gevoed Ouder Worden; deze is gericht op ouderen en hun naasten, professionals in zorg en welzijn. Er zijn 8 berichten met beeld en boodschap, specifiek voor bepaalde doelgroepen
5. Signaleringskaart “Goed Gevoed Ouder Worden“; deze is bedoeld voor professionals en vrijwilligers in welzijn en sociaal werk
6. Factsheet “De waarde van zorg bij ondervoeding van kwetsbare ouderen”; dit is een factsheet over kosten-/batenonderzoek in de vorm van een Social Return on Investment analyse (SROI) en zal in oktober gereed zijn
6. Factsheet “De waarde van zorg bij ondervoeding van kwetsbare ouderen”; dit is een factsheet over kosten-/batenonderzoek in de vorm van een Social Return on Investment analyse (SROI) en zal in oktober gereed zijn 

Doe mee en deel

In de Kennisbank vinden professionals inspiratie voor op te zetten bewustwordingsacties, zoals bijvoorbeeld goede voorbeelden en een gratis e-learning voor diëtisten. Het Kenniscentrum Ondervoeding moedigt professionals aan om hun acties en initiatieven te delen op social media met de hashtag #WTO2023 en door @kenniscentrumondervoeding te taggen via LinkedIn, X of Facebook.  

Bron: Kenniscentrum Ondervoeding

Gepubliceerd op 11 oktober 2023

Door Sophie Luderer

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.