Recensie: De darm-breinconnectie

De relatie tussen darmen en brein is fascinerend. Denk maar aan de interactie tussen het humeur, de eetlust, veel ziekten en het immuunsysteem. In het boek “De darm-breinconnectie” worden helaas te veel onderwerpen besproken, waardoor de lezer in verwarring achterblijft.

De draad kwijt

De auteur van het boek, Gregor Hasler, is hoogleraar psychiatrie en psychotherapie aan de universiteit van Fribourg in Zwitserland. Hij vindt dat de darmen cruciaal zijn voor een goede balans tussen gezondheid en ziekte, en spreekt daarom expres over de darm-breinconnectie, en niet over de hersen-darmas. Hasler gaat behoorlijk diep in op de fysiologie van darmen en hersenen. Zo heeft hij alleen al ruim 40 pagina’s nodig om de nervus vagus te bespreken. Ook andere onderwerpen worden uitgebreid beschreven, zoals het zenuwstelsel van de darm, de insula en het beloningssysteem van het brein. Geen eenvoudige kost en ook niet eenvoudig opgeschreven. Ik raakte dan ook regelmatig de draad kwijt.

LSD

De diepgaande informatie staat in schril contrast met de passages uit het boek waarin Hasler vertelt over zijn eigen gezondheidsperikelen, of over patiënten uit zijn kliniek. Hier is de toon soms bijna simplistisch, zeker als hij gesprekken citeert of patiënten beschrijft. Hasler is óf een heel succesvolle arts, of hij beschrijft in dit boek alleen de succesverhalen. Zo vertelt hij over zijn experimenten met LSD bij patiënten met een ernstig verstoorde darmbreinconnectie. Die reageren dan wonderbaarlijk goed op één sessie met deze drug. Bijna te mooi om waar te zijn.

Voeding

Hasler geeft ook zijn mening over voeding en overgewicht. Hij heeft bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar mensen met overgewicht, en stelt dat deze extraverter zijn dan mensen met een normaal gewicht. Ook claimt hij dat we niet verslaafd kunnen raken aan zout en dat het niet ongezond is (“Verwen je maar weer eens met wat hoogwaardig zeezout!” is een advies uit het boek). Verder is hij een voorstander van honger om op gewicht te blijven – omdat dat bij hem goed werkt. Al met al is het boek een wonderlijke brij van wetenschap, fysiologie, anekdotes, weetjes en eigen overtuigingen.

Overvloed

Het is spijtig dat het boek niet zo goed leesbaar is, want op zich is de connectie tussen darm en brein natuurlijk ongelooflijk interessant. Ik denk dat de auteur veel te veel wilde vertellen, en dat is ten koste gegaan van de structuur en de leesbaarheid van het boek. Jammer!

De darm-breinconnectie. De nieuwste inzichten over het verband tussen psychische en lichamelijke gezondheid. Gregor Hasler, Uitgeverij Nieuwezijds, ISBN 97857125591, 300 pagina’s, € 21,95

(Deze recensie is eerder – in andere vorm – verschenen op Gezondheidsnet)

Gepubliceerd op 25 januari 2022