Ik ben diëtist en… kelner

Dit is de 19e aflevering in de serie: “Ik ben diëtist en…”. In deze serie komen diëtisten aan het woord die hun vak combineren met een ander vak. Wat brengt de combinatie van die 2 beroepen en wat kun jij leren van hen?

Voor deze aflevering vertelt Karen Dedroog over haar 2 banen. Zij werkt als diëtist in België bij Fooddesk en daarnaast als kelner in een Belgisch café. Deze combinatie levert haar een fijne dynamiek tussen mentaal en fysiek werk.

Ik ben diëtist en…

‘Kelner. Ik werk 80 procent als diëtist bij Fooddesk en soms, ongeveer 1 avond per week, in de horeca. Dit laatste staat momenteel helaas op een laag pitje, in verband met corona. Toen ik studeerde, was ik al kelner in een brasserie en werkte ik als medisch secretaresse. Ik heb altijd al een connectie met de horeca en de medische wereld gehad en een passie voor voeding. De horeca en het diëtistenvak liggen misschien wel mijlenver uit elkaar, maar de afwisseling is voor mij heel belangrijk. Fooddesk is een organisatie die onder andere allergenen en voedingswaarden bepaalt voor horeca en medische instellingen. Bij Fooddesk ben ik “Dietitian Manager”. Ik leid het diëtistenteam, maar ben ook verantwoordelijk voor het onderhoud van onze databank met productspecificaties. Ik controleer onder andere de specificaties van de grondstoffen die onze klanten gebruiken in hun receptuur. Bij eventuele fouten in de voedingswaarde of allergeneninformatie neem ik contact op met de betreffende fabrikant. Wij geven namelijk geen voedingsinformatie vrij aan onze klanten tot de fabrikant de fouten gecorrigeerd heeft. Als diëtist ben ik vooral mentaal bezig met mijn werk en heb ik weinig contact met onze klanten. In de horeca daarentegen is het fysiek hard werken en er komt juist veel sociaal contact bij kijken. Als ik de adrenaline op een drukke avond in het café door mijn lijf voel gieren, geeft dat een kick. Ondanks het harde werken, is het voor mij toch een vorm van ontspanning. Ik kan er echt mijn hoofd helemaal mee leeg maken. Door mijn werk als kelner heb ik liefde ontwikkeld voor voeding. Het geeft me ook veel afwisseling en dat is voor mij erg belangrijk. Ik doe het beide echt heel graag!’

Deze combinatie levert mij…

‘Energie, sociaal contact en het belangrijkste: productkennis. Ik ben zelf geen keukenprinses, maar weet door mijn werk in de horeca wel wat waarin gebruikt wordt. Je leert dit natuurlijk ook tijdens de opleiding, maar tussen theorie en praktijk zit een wereld van verschil. Je krijgt in de horeca een beter zicht op verschillende eetpatronen en voedselvoorkeuren van personen. Ik was altijd nieuwsgierig waarom een klant bijvoorbeeld een pizza zonder kaas bestelde. Dan dacht ik ‘Heb je soms een allergie? Stel vragen maar aan mij!’ Ik wil mijn kennis kunnen delen. Destijds ging ook de EU-verordening 1169/2011 van kracht. In de hele EU werd het verplicht om voedselinformatie beschikbaar te stellen voor de consument. Ik was enorm blij als er een vraag rond allergenen kwam tijdens mijn shift. Zo kon ik de theorie omzetten in de praktijk.’

Deze tips heb ik voor mijn collega’s…

‘Kom uit je comfortzone. Je moet doen wat je graag doet! Mijn keuze om in het café te werken, ligt misschien niet in de lijn der verwachtingen. Maar zo haal ik uit mijn werk weer heel veel voldoening. Dat gun ik meer diëtisten. En nog een praktische tip uit de horeca: vertel je cliënten alsjeblieft dat ze een ‘doggy bag’ vragen als ze het eten niet op krijgen. Zo dragen we samen bij aan minder voedselverspilling!’

Gepubliceerd op 8 december 2020

Door Teuni Verhagen

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.