Afname vleesverkoop door nudging

Als vlees duurder wordt en op de verpakking informatie staat over de impact op het milieu, kopen mensen zo’n 36 procent minder vlees. Dat blijkt uit onderzoek van het RIVM en de Vrije Universiteit Amsterdam naar deze nudges.

Inkopen doen in virtuele supermarkt

In de gerandomiseerde klinische studie (RCT) lieten de onderzoekers 533 mensen boodschappen doen in een virtuele supermarkt. Zij moesten voor 7 dagen alle maaltijden kopen, plus tussendoortjes. De deelnemers werden in 4 groepen ingedeeld, waarbij 2, 1 of geen nudges werden ingezet. Bij groep 1 was de prijs van vlees verhoogd met 30 procent. Bij groep 2 was er informatie over de milieu-impact op de verpakking gedrukt. Groep 3 had een combinatie van beide nudges: de prijsverhoging én de milieu-informatie. Groep 4 was de controlegroep, die geen van beide aanpassingen kreeg. De onderzoekers berekenden of er een verschil was in de hoeveelheid vlees die mensen kochten.

Combinatie had effect

Mensen die zowel de prijsverhoging als de milieu-informatie kregen, bleken zo’n 386 gram minder vlees per week te kopen dan de mensen in de controlegroep. De mensen die alleen te maken kregen met een prijsverhoging kochten zo’n 144 gram minder dan de controlegroep, maar dit was niet significant. De milieu-informatie zonder prijsverandering had geen effect. De onderzoekers concluderen dan ook dat het verhogen van de prijs van vlees sámen met informatie zorgt voor de grootste daling in de verkoop van vlees.

Bron: RIVM

Gepubliceerd op 16 juni 2022

Door Marjolein Streur

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.