Verkoop alcoholvrije dranken flink gestegen

De verkoop van alcoholvrije dranken in supermarkten en slijterijen is tussen 2017 en 2020 met 83 procent gestegen. Alcoholvrij bier is het meest populair (81 procent van alle verkochte alcoholvrije dranken). Fabrikanten geven per jaar ongeveer 9 procent van hun reclamebudget uit aan reclame voor alcoholvrije dranken. Reclames via sociale media en sponsorcontracten zitten hier niet bij. Dit blijkt uit onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en het Trimbos-instituut.

Redenen voor alcoholvrij

In het onderzoek is ook gekeken naar het effect van reclame voor alcoholvrije dranken. Daarvoor hebben ruim 2.000 jongeren en volwassenen een vragenlijst ingevuld. Hieruit blijkt dat 88 procent van de volwassenen en 79 procent van de jongeren (12-18 jaar) wel eens een alcoholvrij drankje heeft geprobeerd. De meest genoemde redenen om voor alcoholvrij te kiezen zijn: deelname aan het verkeer, de lekkere smaak en als vervanging voor alcohol. Ook geen alcohol willen drinken en de volgende dag fit willen zijn, zijn veelgenoemde redenen om alcoholvrije dranken te gebruiken. Ongeveer driekwart van de deelnemers ziet het gebruik van alcoholvrije dranken als onschuldig en vergelijkt het met het consumeren van dranken als water, thee, (light)frisdranken of sappen.

Drempelverlagend?

Jongeren denken – vaker dan volwassenen – dat reclame voor alcoholvrije dranken effectief is. Ze verwachten dat leeftijdgenoten door deze reclames eerder voor alcoholvrije dranken zullen kiezen. Maar ze denken ook dat ervaring met alcoholvrije dranken drempelverlagend kan werken om dezelfde dranken mét alcohol te gaan proberen, omdat ze al gewend zijn aan de smaak van deze producten zonder alcohol.

Ouders negatief over alcoholvrije dranken

De meeste ondervraagde ouders staan negatief tegenover het drinken van alcoholvrije drankjes door hun minderjarige kind. Zo gaf ruim driekwart van de ouders aan dat hun kind niet zelf mag bepalen hoeveel alcoholvrije dranken het drinkt. En bijna de helft van de ouders wil niet dat hun kind een glas alcoholvrije drank drinkt, ook niet als ze zelf thuis zijn. Toch mag van de helft van de ouders hun kind alcoholvrij drinken op een feestje. Daar staat tegenover dat bijna een kwart van de ouders afspraken heeft gemaakt over het niet drinken van alcoholvrije dranken tot de 18e verjaardag. Voor alcoholhoudende dranken ligt dat percentage hoger: 45 procent van de ouders heeft daar afspraken over gemaakt met hun kind.

Bron: RIVM

Gepubliceerd op 16 juli 2021

Door Angela Severs

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.