Voedselkeuzelogo kijkt ook naar mate van bewerking

Een nieuw Frans voedselkeuzelogo (nog in ontwikkeling) kijkt niet alleen naar de voedingswaarde, maar ook naar de mate van bewerking. Sterk bewerkte voedingsmiddelen krijgen een negatieve beoordeling, want voeding is meer dan een optelsom van nutriënten, aldus de bedenkers.

Start-up

De Franse start-up Siga ontwikkelt een logo dat voedingsmiddelen onder andere indeelt naar de mate van bewerking. Met dit label kunnen consumenten kiezen voor producten die onbewerkt en natuurlijk zijn. Uit onderzoek blijkt dat sterk bewerkte voedingsmiddelen een risico vormen voor de gezondheid.

Kwaliteit

Andere voedselkeuzelogo’s, zoals Nutriscore, kijken alleen naar de aan- of afwezigheid van nutriënten zoals suiker, zout en verzadigd vet. Een sterk bewerkt product zoals magere vruchtenyoghurt met toegevoegde zoetstoffen, smaakstoffen en kleurstoffen kan volgens dit systeem een positieve beoordeling krijgen vanwege de afwezigheid van suiker en verzadigd vet. Maar niet volgens het nieuwe logo Siga, omdat dat zowel kijkt naar de voedingswaarde als naar de mate van bewerking.

85 procent

Het systeem scant de ingrediëntenlijst op ingrediënten die een “ultraprocessed marker” zijn, zoals bepaalde E-nummers, smaakstoffen en gemodificeerd zetmeel. Dit wordt gecombineerd met een score voor de aanwezigheid van suiker, zout en verzadigd vet. De bedenker van Siga claimt dat 50 procent van de producten die volgens Nutriscore een dikke voldoende zouden scoren, binnen de range van sterk bewerkte voedingsmiddelen vallen. De indeling van Siga lijkt qua mate van bewerking sterk op het NOVA-systeem, dat ontwikkeld werd door Braziliaanse onderzoekers. Ook heeft het veel overeenkomsten met de Nederlandse app Boodschapp, die helaas inmiddels uit de markt is.

Bron: Food Navigator

Gepubliceerd op 20 augustus 2019

Door Karine Hoenderdos

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.