Voedseleducatie Platform breidt uit

Het Voedseleducatie Platform, dat op 75 procent van de basisscholen onder meer Smaaklessen verzorgt, breidt het excursieaanbod uit. Ook krijgt het landelijke event “Kok in de Klas” een impuls.

Koks, diëtisten en boeren

Het Voedseleducatie Platform is een publiek-private samenwerking waarin Wageningen University & Research samen met bedrijfsleven, overheid, onderwijs en maatschappelijke organisaties werkt aan objectieve educatie over voedsel en voeding aan kinderen. Er worden Smaaklessen en Smaakmissies gegeven met onder meer het Voedingscentrum, Jong Leren Eten, de Gezonde School en bedrijven. Ook doen meer dan 100 regionale partners mee, zoals koks, diëtisten, boeren en partners vanuit het groene onderwijs. Eten, proeven, voelen, ruiken en kijken staan centraal binnen het programma. Kinderen leren waar hun eten vandaan komt en ze ervaren dat gezond en lekker eten bij elkaar passen.

Nieuwste ontwikkelingen

Deze maand sloten 2 nieuwe partners aan: Lidl Nederland en Boerderijeducatie Nederland. Hierdoor zullen 2 projecten binnen het platform een extra impuls krijgen. Zo zal Lidl Nederland het landelijke event “Kok in de Klas” ondersteunen met boodschappenpakketten. Bij Kok in de Klas gaan koks uit heel Nederland samen met kinderen in de klas koken om nieuwe smaken en producten te ontdekken. Dit jaar vindt Kok in de Klas plaats op 21 maart. Met Boerderijeducatie Nederland zal het excursieaanbod en belevend leren voor scholen verder doorontwikkeld worden. Ook de huidige partners werken in 2022 aan het gezamenlijk doel om kinderen tussen de 4 en 12 jaar voedselvaardig te maken. Een van de nieuwste plannen is het ontwikkelen van een thuisportaal waar jongeren, eventueel met hun ouders, zelf aan de slag kunnen gaan met het leren over voedsel.

Bron: Wageningen University & Research

Gepubliceerd op 20 januari 2022

Door Angela Severs

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.