Voedingscentrum waarschuwt tegen “eetdrammen”

Van kassakoopjes in de supermarkt tot goedkope deals in fastfoodketens: opdringerig worden we tegenwoordig aangezet tot het eten van ongezond voedsel. Het Voedingscentrum introduceert hiervoor het nieuwe woord “eetdrammen”. Met het benoemen van eetdrammen wil het centrum de grote invloed van de voedselindustrie op eetkeuzes makkelijker bespreekbaar maken. 

Balans is weg

Het Voedingscentrum definieert eetdrammen als: het opdringerig aanzetten tot het eten van ongezond voedsel. Eetdrammen gebeurt overal en de hele tijd; op straat, in de supermarkt en op social media. Petra Verhoef, directeur van het Voedingscentrum, licht toe: ‘Voor kinderen is gezond opgroeien allang niet meer vanzelfsprekend. En dat is een maatschappelijk probleem. De overvloed aan ongezond eten maakt ons ziek. Veel ziekten, zoals diabetes type 2 en hartziekten, zouden een stuk minder voorkomen in een omgeving waar gezond en ongezond eten in balans is met elkaar.’  

Overal aanwezig

Uit onderzoek van het Voedingscentrum blijkt dat consumenten en experts het gezondheidsrisico van een ongezond voedingspatroon hoog inschatten, maar dit zelden koppelen aan de omgeving. Het is normaal geworden dat eten overal en altijd beschikbaar is. Het nieuwe woord eetdrammen moet consumenten aansporen om goed naar de omgeving te kijken en zich bewust te worden van de verleidingen tot ongezonde eetkeuzes. 

Zo werkt eetdrammen

Eetdrammen speelt in op het oerbrein, volgens Liesbeth Velema, gedragsexpert van het Voedingscentrum. ‘We hebben een aangeboren voorkeur voor vet, zoet en zout eten. Want dat betekent calorieën en dus overleven. Zodra calorierijk voedsel in de buurt is, willen mensen het graag hebben. Als het om eten gaat, maken onze hersenen veel keuzes automatisch, dat bespaart namelijk denkenergie. We denken dat we vrij kunnen kiezen, maar door de overvloed aan ongezond aanbod, reclame en aanbiedingen worden we gestuurd om ongezonde producten te kopen. Supermarkten, fastfoodketens en frisdrankfabrikanten investeren dagelijks miljoenen euro’s in de promotie van ongezonde producten.’  

Voorbeelden van eetdrammen

Eetdrammen gebeurt op verschillende manieren. Het Voedingscentrum noemt als voorbeelden:  

  • Supermarkten verleiden met kassakoopjes, acties en ongezond eten op ooghoogte
  • Fastfoodketens lokken jongeren met grote porties en goedkope deals
  • Frisdrankfabrikanten sponsoren sportevenementen en richten zich via influencers op onder andere kinderen 
  • Verpakkingen misleiden met vrolijke plaatjes en ”gezonde” claims 

Bron: Voedingscentrum

Gepubliceerd op 10 oktober 2025

Door Sophie Luderer

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.