Tweede Kamer enthousiast over stoplichtlogo

Staatssecretaris Blokhuis van VWS heeft in een kamerbrief toegezegd onderzoek te gaan doen naar een nieuw voedselkeuzelogo als opvolger van Het Vinkje. Een voedselkeuzelogo met verkeerslichtkleuren heeft volgens het Algemeen Dagblad de voorkeur van de meerderheid van de Tweede Kamer. Ook de meeste consumenten zijn hier voorstander van, zo blijkt uit het onderzoeksrapport “Voedselkeuzelogo’s” van de Consumentenbond dat onlangs is aangeboden aan de Tweede Kamer.

Britse en Franse voorbeelden

De Consumentenbond vroeg een representatief panel van ruim 1000 consumenten naar hun mening over 3 voedselkeuzelogo’s: het Britse Verkeerslichtlogo, het Franse Nutri-Score en het Scandinavische Keyhole logo. De respondenten zijn het meest positief over het Verkeerslichtlogo en Nutri-Score, die beiden werken met verkeerslichtkleuren. Van de deelnemers kiest 51 procent voor het Verkeerslichtlogo, 29 procent voor Nutri-Score en 8 procent voor het Keyhole logo. De overige deelnemers (11 procent) willen geen enkel voedselkeuzelogo of kunnen niet kiezen.

Volgens dit onderzoek willen consumenten heldere informatie op de voorkant van verpakkingen, waarmee ze in één oogopslag kunnen zien hoe gezond of juist ongezond een product is.

Op alle producten

Het panel gaf ook aan dat een nieuw voedselkeuzelogo moet voldoen aan een aantal voorwaarden:

  • Ingevoerd door een onafhankelijke instantie
  • Alle fabrikanten en supermarkten doen mee
  • Vermelding op álle producten, niet alleen op gezonde

Nader onafhankelijk onderzoek, onder regie van de overheid, moet volgens de Consumentenbond uitwijzen of het Franse of Britse voorbeeld, eventueel in aangepaste vorm, het beste is voor Nederlandse consumenten.

Bronnen: Consumentenbond en Algemeen Dagblad

Gepubliceerd op 17 april 2018

Door Angela Severs

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.