TV-campagne over ondervoeding bij thuiswonende ouderen

Onder de titel “De tanden in ondervoeding” is omroep Max een grote bewustwordingscampagne over ondervoeding gestart. De campagne loopt tot eind november en richt zich vooral op ondervoeding bij thuiswonende ouderen. Doel is om bewustwording te creëren en mensen te laten weten dat (risico op) ondervoeding veel voorkomt bij thuiswonende ouderen.

Diëtisten aan het woord

In de campagne wordt aandacht besteed aan oorzaken van ondervoeding bij ouderen en hoe te handelen bij (risico op) ondervoeding. De Stuurgroep Ondervoeding en de Vereniging Diëtisten Geriatrie en Ouderen (DGO) zijn bij het voortraject betrokken en komen in verschillende tv-programma’s aan het woord, waaronder Tijd voor Max op 5 oktober en Meldpunt!.

Zelftest

Ondervoeding wordt niet alleen te laat herkend, maar vaak ook te laat of zelfs helemaal niet behandeld. Niet alleen de persoon zelf, maar ook de omgeving en zorgverleners hebben aanvankelijk niets in de gaten. Onderdeel van de campagne is een eenvoudige zelftest, bestaande uit maximaal 5 vragen en met 3 mogelijke resultaten: niet ondervoed (groen), risico op ondervoeding (oranje) en ondervoed (rood). Achtergrondinformatie over ondervoeding staat in een uitgebreid dossier.

Maatschappelijk probleem

Ondervoeding is een groot maatschappelijk probleem. Uit landelijke prevalentiecijfers blijkt dat van de thuiswonende ouderen met thuiszorg 30 tot 40 procent ondervoed is. In het ziekenhuis is tot 25 procent van de patiënten ondervoed en in het verpleeghuis tot 15 procent. Ondervoeding zorgt voor een verlies van spiermassa en een daling van de weerstand. Uiteindelijk neemt de kwaliteit van leven af.

Bron: Omroep Max

Gepubliceerd op 10 oktober 2016

Door Angela Severs

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.