Textuur lijkt belangrijk bij groente leren eten

Om kinderen groenten te laten eten, is het belangrijk dat ze weten wat ze eten. Textuur en verwachtingen lijken 2 factoren die invloed hebben op het eetgedrag, en ook volhouden en belonen lijken belangrijk. Dat zeggen promovendi Anouk van den Brand en Britt van Belkom van Maastricht University. Zij doen onderzoek naar waarom sommige kinderen lastige eters zijn en anderen niet, en hoe het eten van meer groenten gestimuleerd kan worden.

Picky eating en textuur

Van den Brand onderzoekt bij kinderen tussen 3 en 5 jaar wat maakt dat een kind een lastige eter wordt. Ze geeft de kinderen verschillende soorten groenten. Daarbij zijn grote verschillen te zien tussen de kinderen; sommigen willen niet eens proeven, anderen vinden het lekker en nog weer andere kinderen vinden het niet lekker, maar eten de voorgezette groenten wel op. Het onderzoek loopt nog; de eerste resultaten worden in de loop van 2023 verwacht. Uit eerder onderzoek blijkt al wel dat de textuur hierbij belangrijk kan zijn. Kinderen die bijvoorbeeld moeite hebben met het aanraken van bijvoorbeeld zand of smurfensnot, zijn ook minder geneigd het nieuwe eten uit te proberen. Ook speelt de verwachting een rol. Kinderen die groente van fruit kunnen onderscheiden zijn vaak minder moeilijk met eten, omdat zij al beter weten wat ze kunnen verwachten.

Herhaalde blootstelling en beloning

Van Belkom richtte zich in haar onderzoek op het stimuleren van de groenteconsumptie. Op kinderdagverblijven werden kinderen tussen 1 en 4 jaar in 3 groepen verdeeld. Groep 1 was een controlegroep, waarbij niets veranderde. In groep 2 kregen de kinderen gedurende 3 maanden elke dag groente in plaats van fruit of koek. Dat gebeurde in groep 3 ook, maar in deze groep kregen de kinderen ook een beloning als ze groente aten. De beste eters konden zo “groentekoning of – koningin van de dag” worden. De kinderen in de 3e groep aten uiteindelijk de meeste groente. ‘Als je een kind zo’n 8 tot 10 keer een bepaalde groente aanbiedt, is er een significante verhoging van hoe lekker het gevonden wordt. Het kind leert de groente kennen en waarderen. Uit ons onderzoek blijkt dat een beloningssysteem dat effect nog eens versterkt’, aldus Van Belkom.

Tips voor thuis

Deze resultaten kunnen ouders thuis toepassen om peuters en kleuters thuis meer groenten te laten eten. Minstens 8 tot 10 keer het kind dezelfde groente geven is belangrijk, terwijl de meeste ouders het opgeven als ze een keer of 4 iets hebben aangeboden, zeggen de onderzoekers. Ook een beloningssysteem kan thuis helpen, met behulp van bijvoorbeeld stickers of kaartjes. Eten moet niet als een beloning gebruikt worden. Tenslotte kan het helpen om kinderen groenten voor te schotelen die op verschillende manieren zijn klaargemaakt.

Bron: Maastricht University

Gepubliceerd op 24 oktober 2022

Door Marjolein Streur

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.